Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

SIP InfraSweden: Ökad cirkularitet för transportinfrastrukturen

Vi finansierar projekt som bidrar till lösningar för att på ett hållbart sätt skapa en mer cirkulär transportinfrastruktur. Målet är att hushålla med jordens resurser och samtidigt upprätthålla goda möjligheter för transport och resor. Innovationsprojekt kan söka för alla stadier, från planering, projektering, produktion, drift och underhåll till avveckling

Erbjudandet i korthet

Vad kan ni söka för?

Mindre eller större innovationsprojekt med maximal projekttid på 12 respektive 36 månader.

Vem kan söka?

Organisationer som i det sökta projektet engagerar behovsägare i utvecklingsarbetet.

Hur mycket kan ni söka?

Utlysningens totala budget är 20 miljoner kronor för perioden 2024-2027.

Viktiga datum

  • Utlysningstext för erbjudandet

    Tips: För att skapa en PDF med all information om erbjudandet klickar du Ctrl+P och väljer PDF för att spara innehållet.

    • I den här utlysningen finansieras projekt som bidrar till lösningar för att på ett hållbart sätt skapa en mer cirkulär transportinfrastruktur som samtidigt är robust och tillförlitlig. Med transportinfrastrukturen menas infrastrukturen för landbaserad trafik såsom gång-, cykel-, och fordonstrafik samt spårbunden trafik. Även markkonstruktioner inom hamnar och flygfält kan innefattas av InfraSweden men inte själva huvudinfrastrukturen för sjöfart och flyg.

      Genom att främja återvinning, återanvändning och effektiv resurshantering kan ett mer cirkulärt och resurssnålt transportinfrastruktursystem utvecklas. Målet är att hushålla med jordens resurser och samtidigt upprätthålla goda möjligheter för transport och resor.

      Beviljade projekt kommer att bedrivas inom ramen för det strategiska innovationsprogrammet InfraSweden vilket innebär tillgång till programmets nätverk samt medverkan på seminarier och konferenser i regi av InfraSweden. Dessutom finns möjlighet till innovationscoaching.

      Utlysningen syftar till att stödja innovationsprojekt som är skalbara och som inom en snar framtid kan implementeras och ge effekt. Innovationsprojekten kan handla om allt från planering, projektering, produktion, drift och underhåll till avveckling och omfatta utveckling av både affärsmodeller och anläggningsmetodik med mera.

      Projekten ska genomföras i samarbete där näringsliv, myndigheter, forskningsinstitut och akademi tillsammans identifierar och utvecklar innovativ teknik och tjänster. De organisationer som söker finansiering ska engagera behovsägaren i utvecklingsarbetet.

      Med behovsägare avses intressent som har behov och nytta av lösningen och som kan ta hand om resultatet av projektet, det vill säga förvalta, använda, sprida resultatet. Offentliga och privata beställare, ägare eller förvaltare av transportinfrastruktur, fordonstillverkare, systemägare och byggentreprenörer är exempel på möjliga behovsägare

      Syftet är att öka möjligheten att innovationerna som utvecklas når hela vägen till implementation.

      Utlysningens budget är 20 miljoner kronor för perioden 2024-2027 med ett erbjudande om finansiering av upp till 50 procent av ett innovationsprojekts stödberättigande kostnader.

      Små innovationsprojekt med maximalt 1 miljon kronor i bidrag ska ha minst två parter och en projekttid på maximalt 12 månader.

      Stora innovationsprojekt med högre bidrag än 1 miljon kronor ska ha minst tre parter och en projekttid på maximalt 36 månader.

      Projektkoordinatorn ska vara en svensk juridisk person och minst en projektpart ska vara behovsägare med intresse för att testa den lösning som projektet ämnar ta fram. Det innefattar även utländska organisationer som har filial eller driftställe i Sverige, förutsatt att projektkostnaderna är hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet

      Varje projektpart ska vara en juridisk person med ett unikt organisationsnummer. 

      Inskickade projektförslag bedöms enligt kriterier som har att göra med potential, aktörssammanssättning och genomförbarhet. Se avsnitt 7 för mer information.

      Bedömnings- och beslutsprocessen koordineras av Vinnova som anlitar särskilt utsedda experter för bedömning av projekten.

    • Transportinfrastruktur har en central roll i samhället och är avgörande för ekonomisk tillväxt, handel och rörlighet. Samtidigt står transportinfrastruktur-sektorn inför utmaningar relaterade till resursförbrukning, avfallshantering samt miljö- och klimatpåverkan.

      Transportinfrastruktur är resurskrävande i jämförelse med många andra samhällssektorer. Att inte bruka material alls eller att finna lösningar med extremt lång livslängd är lösningar att föredra, men ibland är materialåteranvändning den bästa möjliga lösningen. Dagens linjära materialhantering ger ett stort avtryck på vårt klimat.

      Cirkularitet, som syftar till att skapa ett kretsloppssystem för att minimera resursanvändning och avfall, spelar en viktig roll i att adressera dessa utmaningar och forma en mer hållbar transportinfrastruktur. Cirkulära materialflöden pekas också ut som en nyckel för att nå en klimatneutral bygg- och anläggningssektor.

      Cirkularitet inom transportinfrastruktur innebär att övergå från en linjär modell, där resurser utvinns, används och slängs, till en mer cirkulär modell där resurser återvinns, återanvänds och delas för att maximera deras livslängd och värde. Genom att tillämpa cirkulära principer kan vi minska behovet av nyproduktion och minska avfallsmängden, samtidigt som vi uppnår en mer effektiv och hållbar transportinfrastruktur.

      Behovsägare inom transportinfrastruktur har behov av att hitta innovativa sätt att klara av att anlägga och vidmakthålla transportinfrastruktur med så lågt klimatavtryck som möjligt. En mer cirkulär infrastruktur är en del av lösningen.

      Omställning till en cirkulär ekonomi i bygg- och anläggningssektorn är en förutsättning för att kunna nå flera av hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och miljökvalitetsmålen, inte minst målet om minskad klimatpåverkan.

      Det är samtidigt viktigt att arbeta med cirkularitet utifrån ett systemperspektiv och beakta eventuella målkonflikter med andra miljö- och hållbarhetsmål. Till exempel är ökad materialåtervinning positiv utifrån ett cirkularitetsperspektiv, men ett återvunnet material är i regel mer förorenat än motsvarande jungfruligt material. Detta medför en målkonflikt mellan ökad återvinning och en giftfri miljö. Andra exempel på målkonflikter är kemisk återvinning av plast som oftast är mer energikrävande och delad ekonomi som ofta innebär fler transporter.

      Det strategiska innovationsprogrammet InfraSweden har i uppgift att stödja konkurrenskraftiga innovationer som bidrar till hållbar utveckling av transportinfrastruktursystemet.

      Med denna utlysning vill InfraSweden finansiera ett antal projekt som bidrar till att utveckla innovationer för att öka cirkularitet inom transportinfrastrukturen. Utlysningens inriktning är skalbara innovationer som kan implementeras inom en snar framtid, högst 5 år efter projektavslut.

      Projekten som söks ska genomföras i samverkan mellan olika typer av aktörer för att ge förutsättningar för verklig innovation, det vill säga att den nya lösningen implementeras och används. För att detta ska vara möjligt ska projekten bestå av olika aktörer, både de som har behov av innovationen och kommer att implementera den och de som utvecklar den. Dessa aktörer kan finnas inom akademi, forskningsinstitut, näringsliv och myndigheter.

      Projektets skalbarhet och möjlighet till implementation ska beskrivas i ansökan. Projektansökningarna kan handla om cirkulära lösningar för en robust och tillförlitlig transportinfrastruktur. Lösningar som söks kan adressera alla tänkbara åtgärder som till exempel planeringsmetodik, teknikutveckling och förändrat drift och underhåll.

      Även utveckling av  affärsmodeller och upphandlingsformer som tar höjd för cirkularitet omfattas av utlysningen.

      Exempel på områden med koppling till transportinfrastruktur som kan utvecklas inom ramen för denna utlysning är:

      • Cirkulära och resurssnåla konstruktioner och konstruktionsteknik.
      • Metoder för att förebygga eller minimera avfall
      • Återvinning och återanvändning av bygg- och anläggningsmaterial.
      • Omställning till inhemskt byggmaterial och bränsle för att minimera behov av import och långa transporter.
      • Effektiv användning av befintliga resurser och infrastruktur genom optimerat och hållbart underhåll.
      • Utveckling av upphandling och kontrakt för att möjliggöra cirkularitet.
      • Lagstiftning, standarder och tekniska regelverk för styrning mot ökad cirkuläritet. 

      Utlysningen ska bidra till att uppnå InfraSwedens långsiktiga mål om ett hållbart transportinfrastruktursystem i Sverige. Utlysningen ska även bidra till programmets övriga långsiktiga mål, det vill säga en ökad svensk konkurrenskraft och klimatneutralt transportinfrastruktursystem ur ett livscykelperspektiv.

      Genom Agenda 2030 har världens länder enats om en global överenskommelse och förståelse för vad som kännetecknar hållbar utveckling. Inom Agenda 2030 har Vinnova särskilt pekat ut klimat och jämställdhet som två centrala hållbarhetsperspektiv som Vinnova finansierade satsningar ska bidra positivt till.

      Läs mer om Vinnovas arbete för att bidra till målen i Agenda 2030

      Projekt finansierade av Vinnova förväntas därmed ta särskild hänsyn till klimat och jämställdhetsaspekter.

      En jämställdhetsaspekt som Vinnova följer upp och bedömer är om både kvinnor och män på ett jämställt sätt tar del av bidraget, deltar i och har inflytande över projektet. Se avsnitt 7 under aktörskriteriet.

      En annan jämställdhetsaspekt handlar om att analysera och ta ställning till om det finns kön- eller genusaspekter som är relevanta kopplat till projektets problemområde, lösningar och nyttiggörande. Denna fråga är obligatorisk att besvara för alla sökande och återfinns under rubriken ”Projektuppgifter”. I denna utlysning ligger frågan till grund för bedömning under potentialkriteriet. Se avsnitt 7.

      Läs mer om Vinnovas arbete för jämställd innovation 

    • Erbjudandet vänder sig till aktörskonstellationer som:

      • har förmåga och kapacitet att snabbt och resurseffektivt utveckla och testa innovativa lösningar inom utlysningens prioriteringar. Som exempelvis produkter, tjänster, processer, arbetssätt och affärs- och upphandlingsmodeller.
      • har ambition och en tydlig plan för att testa sin lösning med projektets behovsägare. 

      För att en organisation ska få delta som projektpart ska den vara en juridisk person, delta i utformning och genomförande av projektet samt vara med och dela på risker och resultat.

      Minst en projektpart ska vara behovsägare, det vill säga en aktör som har nytta av lösningen och som kan ta hand om resultatet av projektet. Att förvalta, använda eller sprida. 

      Koordinatorn ska vara en svensk organisation. Internationella parter är välkomna att delta i det föreslagna projektet.

      Bidrag beviljas dock endast till svenska organisationer, vilket också innefattar utländska organisationer som har filial eller driftställe i Sverige. Kostnaderna i projektet ska i så fall vara hänförliga till filialens eller driftställets verksamhet.

    • Aktiviteter det går att söka finansiering för

      Projekt som söker bidrag ska handla om en innovation, det vill säga en tänkt lösning som är ny eller väsentligt bättre än vad som redan finns på marknaden.

      Innovationsprojekten ska handla om lösningar, i linje med InfraSwedens målsättningar, som är skalbara samt kan implementeras inom en snar framtid, högst 5 år efter projektavslut.

      Innovationsprojekt kan också handla om att utveckla upphandlingsformer eller affärsmodeller som ger incitament till utveckling och implementering i linje med utlysningens målsättningar.

      Möjligheten att lyckas att komma vidare med projektresultat och i slutändan implementera en ny lösning och nå effekt påverkas av aktörskonstellationen. Projektarbetet ska bedrivas genom samverkan mellan olika aktörer. Lösningens behovsägare ska vara involverad i projektet. Hur projektsamverkan ska gå till samt de olika parternas intresse för, och engagemang och roller i, projektet ska beskrivas i ansökan.

      Av ansökan ska framgå hur en samlad kompetens säkerställs för att stödja hela projektets genomförande. Alla kompetenser behöver inte finnas i projektkonsortiet men ska vara kopplade till projektet genom till exempel en referensgrupp.

      Det ska också framgå hur jämställdhet beaktas vid sammansättning av projektgruppen, vid val av projektledare och vid projektets genomförande, innehåll samt i dess mål och effekter.

      Sökande kan med fördel se över hur projektidén förhåller sig till InfraSwedens nio innovationsaspekter. Dessa behöver ofta utvecklas parallellt för att innovationen ska komma hela vägen till tillämpning.

      Se mer information om innovationsmodellen och viktiga innovationsaspekter samt konkreta tips rörande ansökan

      Sökande kan också kontakta programkontoret eller programmets innovationsledare för att få tips och råd om sin ansökan.

      Stödberättigande kostnader

      Utlysningens projektfinansiering sker genom bidrag. Bidrag till organisationer som bedriver ekonomisk verksamhet omfattas av regler om statligt stöd. Reglerna styr bland annat vilka typer av kostnader som är stödberättigande, och hur stor andel av dem som får täckas genom bidrag.

      Se Vinnovas allmänna villkor för bidrag och ”Anvisning till
      stödberättigande kostnader”

      Varje projektpart ansvarar själv för att mottaget bidrag inte överstiger den stödnivå som är tillåten enligt reglerna för statligt stöd.

      Bidrag kommer att beviljas med stöd av 9 § förordning 2015:208 om statligt
      stöd till forskning och utveckling samt innovation. Det vill säga som stöd till forsknings- och utvecklingsprojekt enligt artikel 25 i kommissionens EU-förordning nr 651/2014 (GBER).

      De typer av projektaktiviteter som är godkända i denna utlysning ska täckas av kategorin Industriell forskning eller Experimentell utveckling enligt ”Tabell över stödnivåer för statligt stöd” som redovisas i regler om statligt stöd.

      Läs mer om statligt stöd och tillåtna stödnivåer i dokumentet ”Stödnivåer, definitioner m.m. enligt Vinnovas stödordning”

      För att bli behörig att söka som litet eller medelstort företag måste företagsstorleken styrkas via intyg som bifogas i ansökan (Modellförsäkran). Om intyg inte bifogas kommer företaget att klassas som ett stort företag.

      Bidrag kan också komma att beviljas med stöd av 2 § p. 2 förordning 2015:208 om statligt stöd till forskning och utveckling samt innovation, det vill säga som stöd av mindre betydelse enligt EU-förordning nr 1407/2013 (ett så kallat de minimis-stöd). Detta kan vara särskilt intressant för mindre företag. Innan sådant stöd kan beviljas måste ett intyg om stöd av mindre betydelse skickas in till Vinnova. Detta görs i samband med ansökan.

      Bidrag till parter som inte bedriver ekonomisk verksamhet beviljas i enlighet med ”Förordning 2009:1101 med instruktion för Verket för innovationssystem”. I dessa fall utgör bidraget inte statsstöd.

    • Utlysningens budget är 20 miljoner kronor för perioden 2024-2027.

      Projekttiden ska vara begränsad till maximalt 12 månader för små innovationsprojekt och 36 månader för stora innovationsprojekt.

      Bidrag för små innovationsprojekt kommer att beviljas med maximalt 1 miljon kronor medan det för stora innovationsprojekt inte finns någon övre gräns.

      Bidraget för hela projektet kan utgöra högst 50 procent av projektets stödberättigande kostnader. Se kapitel 3 för mer information. Utöver det behöver varje part förhålla sig till tillåtna statsstödsnivåer enligt statsstödsreglerna.

      Läs mer om statligt stöd och tillåtna stödnivåer i dokumentet ”Stödnivåer, definitioner m.m. enligt Vinnovas stödordning”

      Se även  "Vinnovas allmänna villkor” för bidrag och ”Anvisning till
      stödberättigande kostnader”

    • Förutsättningar för bedömning av ansökan

      Endast ansökningar som uppfyller följande formella krav kommer att bedömas:

      • Små innovationsprojekt ska ha minst två parter och stora innovationsprojekt minst tre parter.
      • Koordinerande part ska vara en svensk organisation och alla projektparter ska vara juridiska personer.
      • Bilagorna i ansökan ska vara utformade strikt enligt avsnitt 8.
      • Ansökan ska vara skriven på svenska eller engelska.
      • Ansökningarna ska vara inne senast klockan 13.59 den sista ansökningsdagen via Vinnovas e-tjänster

      Övriga förutsättningar

      Förutom de formella kraven enligt avsnitt 5 så gäller även följande förutsättningar:

      • Minst en projektpart ska vara behovsägare till projektets resultat.
      • Projekttiden ska vara begränsad till maximalt 12 månader för små innovationsprojekt och 36 månader för stora innovationsprojekt.
      • Projektet ska enligt ansökan starta tidigast 3 april 2024 och senast 5 juni 2024.
      • Status säkrad, sökt, planerad för medfinansiering i projektet ska framgå i ansökan. Inklusive respektive projektparts egen finansiering.
      • Projektparter ska vara angivna i Vinnovas e-tjänster där budget framgår för samtliga projektparter. Det är inte tillräckligt att ange projektparter i projektbeskrivningen.
      • Projektet ska inte vara påbörjat innan ansökan lämnas in.
    • Vad bedöms?

      Projektet ska ligga i linje med vad InfraSweden vill åstadkomma genom denna utlysning. Se avsnitt 1 för mer information. 

      Ansökan kommer att bedömas enligt följande kriterier:

      Potential
      • Projektresultatens potential att bidra till att skapa en mer cirkulär transportinfrastruktur och nå målet om en klimatneutral anläggningssektor.
      • Lösningens skalbarhet både nationellt och internationellt.
      • Potential för implementering inom en snar framtid efter projektavslut (högst 5 år).
      • Projektresultatets potential att bidra till ökad jämlikhet. Jämlikhetsaspekter omfattar i denna betydelse de skyddade diskrimineringsgrunderna. Diskrimineringsgrunder - vad är det?

      Aktörer
      • Sammansättning, kompetens, förmåga och engagemang hos aktörskonstellationen i förhållande till projektmål, genomförande och implementering.
      • Näringslivsparters andel av medfinansiering.
      • Behovsägares grad av engagemang och delaktighet i projektet.
      • Teamets sammansättning med avseende på könsfördelning, samt fördelning av makt och inflytande mellan män och kvinnor.

      Genomförbarhet
      • Projektplanens och projektbudgetens tillförlitlighet.
      • Tillförlitlighet i strategi för att realisera potentialen och nyttiggörande av resultat.
      • Hur väl jämställdhetsaspekter integrerats i projektplanen.

       

      Hur går bedömningsprocessen till?

      Ansökningarna bedöms i konkurrens. Bedömningen baseras på den elektroniska ansökan som lämnats in via Vinnovas e-tjänster. Se avsnitt 8.

      I korthet ser beslutsprocessen ut på följande sätt:

      1. Ansökan lämnas in via Vinnovas e-tjänster.
      2. Projektreferat skickas till programkontoret för InfraSweden via programkontoret@infrasweden.nu
      3. Endast de ansökningar som uppfyller de formella kraven kommer att bedömas utifrån bedömningskriterierna. Se avsnitt 5 och 7 för mer information. Ansökningarna bedöms av särskilt förordnade bedömare, både externa experter och Vinnovas sakkunniga handläggare, som vid ett bedömningsmöte lämnar sin samlade rekommendation till Vinnova.
      4. Vinnova genomför vid behov telefonintervjuer med företrädare för sökande projektkonsortier. Kallelse kan ske med relativt kort varsel, cirka en vecka innan beslutsdatum.
      5. Vinnova fattar beslut om finansiering av projekt med beaktande av bedömarnas rekommendationer.
      6. Vinnova meddelar beslutet till sökande samt informerar ledningen för InfraSweden om utfallet.
    • Vinnovas beslut

      Hur mycket varje part i projektet beviljas i bidrag framgår av beslutet. Bidrag kommer beviljas enligt vad som finns angivet i avsnitt 3. Stödgrunden framgår av beslutet och styr även vilka kostnader som är stödberättigande.

      Vinnovas beslut om att bevilja eller avslå en ansökan kan inte överklagas.

      Villkor för beviljade bidrag

      För beviljade bidrag gäller Vinnovas allmänna villkor för bidrag. Villkoren innehåller bland annat regler om projektavtal, förutsättningar för utbetalning,
      uppföljning, rapportering och nyttiggörande av resultat.

      Se aktuella villkor

      Vetenskaplig publicering ska ske med öppen tillgång i enlighet med Vinnovas anvisning.

      Då utlysningen sker inom ramen för strategiska innovationsprogram gäller även följande särskilda villkor:

      • Projektet ska vara representerat av minst en projektpart vid de konferenser och andra aktiviteter som anordnas inom InfraSweden. Vanligen två halvdagar per år.
      • Vid information om projektet och vid varje offentliggörande av projektresultat ska det anges att arbetet utförts inom det strategiska innovationsprogrammet InfraSweden, en gemensam satsning av Vinnova, Formas och Energimyndigheten.
      • En kortfattad beskrivning av projektet och dess mål, med en bild som kan vara ett foto eller illustration som passar projektet, ska senast vid projektstart delges InfraSweden via epost: programkontoret@infrasweden.nu,
        Publicering sker på www.infrasweden.nu
      • Projektrapporter som är offentliga ska under projektets gång men senast vid projektavslut skickas till InfraSweden via epost:
        programkontoret@infrasweden.nu
      • Samtidigt som projektet slutrapporterar till Vinnova ska en sammanfattning av projektresultaten även skickas till InfraSweden via e-post:programkontoret@infrasweden.nu.
        Sammanfattningen ska kunna spridas och publiceras fritt och får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.
      • När projektet avslutats skall projektet slutrapportera till Vinnova utifrån Vinnovas instruktioner och till InfraSweden enligt programmets mall för slutrapport som tillhandahålls av InfraSwedens programkontor.

      Kompletterande särskilda villkor kan beslutas för enskilda projekt.

      Om ni inte följer Vinnovas villkor kan ni bli återbetalningsskyldiga. Det gäller också om ni beviljats bidrag felaktigt eller med för högt belopp.

    • Så ansöker ni

      För att söka bidrag fyller ni i ett webbaserat formulär i Vinnovas e-tjänst för ansökningar.

      Där laddar ni även upp följande bilagor10:

      • Projektbeskrivning
        Högst 10 A4-sidor med 12 punkters text. Projektbeskrivningen ska så noga som möjligt adressera de frågeställningar som tas upp i mallen.
      • CV 
        För projektledaren samt andra nyckelpersoner i projektet enligt obligatorisk CV-mall, maximalt 1 sida per person med 12 punkters text.
      • Intyg om stöd av mindre betydelse
        Obligatorisk om organisationer söker de minimis-stöd. Se avsnitt 3 för mer information om de minimis-stöd.
      • Modellförsäkran
        Bifogas om ingående projektparter ska klassas som små eller medelstora företag. Modellförsäkran fylls i, skannas och bifogas ansökan. Om försäkran inte bifogas så kommer företaget att klassas som ett stort företag.

      Se mallar för bilagorna

      Samtidigt som ansökan skickas till Vinnova ska bilagan Projektreferat
      skickas till InfraSweden via e-post: programkontoret@infrasweden.nu

      Projektreferatet ska kunna spridas och publiceras fritt och får inte innehålla konfidentiella eller på annat sätt känsliga uppgifter.

      Tänk på att det tar tid att göra en ansökan.
      Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle. När ansökan är färdig markerar ni den som klar.  Ni kan när som helt låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag.

      Klarmarkera ansökan i god tid innan utlysningen stänger.

      När utlysningen stängt och ansökan registrerats hos Vinnova kommer en bekräftelse skickas ut per e-post till dig som står för användarkontot samt till projektledare och firmatecknare. Det kan ta några timmar innan e-posten skickas.

      Om du inte har fått en bekräftelse via e-post inom 24 timmar efter att utlysningen stängt ber vi dig höra av dig.

      När ansökningstiden har gått ut kan komplettering av ansökan endast ske på begäran från Vinnova.

    Så här ansöker ni

    För att söka finansiering behöver ni logga in och fylla i en ansökan i vår e-tjänst för ansökningar. Formuläret innehåller frågor om projektet, projektparter och budget.

    Ladda ner mallar för bilagor

    Här kan ni ladda ned mallar för de bilagor som ni behöver bifoga i ansökan, till exempel CV-mall eller projektbeskrivningsmall.

    Påbörja ansökan i god tid

    Tänk på att det tar tid att göra en ansökan. Att fylla i alla mallar kan ta flera dagar, eftersom de bygger på analyser ni ska göra. Börja därför ansökan i god tid. Ni kan börja fylla i uppgifter, spara och fortsätta vid ett senare tillfälle.

    När ansökan är färdig markerar ni den som klar. Ni kan när som helst låsa upp ansökan och göra ändringar, ända fram till sista ansökningsdag. Om ni låser upp ansökan, måste ni sedan klarmarkera den för att den ska registreras när utlysningen stänger. 

    Detta händer när utlysningen stängt

    När er ansökan registrerats mejlar vi en bekräftelse till den som står för användarkontot samt till projektledaren och firmatecknaren. Detta kan ta några timmar efter att utlysningen stängt. Om du inte har fått en bekräftelse inom 24 timmar efter att utlysningen stängt, hör av dig till oss.

    När utlysningen stängt kan ni inte ändra eller fylla i några nya uppgifter. Då kan ni bara komplettera er ansökan om vi ber om det.

    Vem kan läsa er ansökan?

    Ansökningar som lämnas in till oss blir allmänna handlingar. Men vi lämnar inte ut uppgifter om verksamheten, uppfinningar eller forskningsresultat om det kan antas att någon lider ekonomisk skada om uppgifterna visas.

    Det innebär att vi måste lämna ut handlingarna om någon efterfrågar dem. Men vi sekretessbelägger den information som vi bedömer skulle kunna innebära ekonomisk skada om den lämnas ut.

    Så hanterar vi allmänna handlingar och sekretess

    Frågor?

    Om ni har frågor är ni välkomna att kontakta någon av oss.

    Lena Dalsmyr

    Administratör

    +46 8 473 31 61

    Camilla Byström

    Programchef för InfraSweden

    +46 73 765 21 38

    Daniela Dimitrova

    Utlysningsansvarig

    +46 8 473 32 45

    Teknisk support

    Tekniska frågor om e-tjänsterna

    Finansierade projekt

    För att vara mer anonym har du har valt att stänga av vissa funktioner på vår webbplats, som till exempel att anmäla dig till vårt nyhetsbrev. Du kan ändra dina inställningar när som helst för att tillåta dessa funktioner och få en bättre upplevelse. 

    Ändra dina kakinställningar

    Diarienummer 2023-01744

    Statistik för sidan