Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Simulering och Emulering av Vattenspray för Validering av Optiska Sensorer (SEVVOS)

Diarienummer
Koordinator AstaZero AB
Bidrag från Vinnova 2 925 000 kronor
Projektets löptid januari 2022 - december 2024
Status Pågående
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Ansökningsomgång Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI -juni 2021

Syfte och mål

Syftet med projektet är att kunna etablera en metod för simulering av vattenspray, emulering av vattenspray i rigg, samt att kontrollera att de åstadkomna resultaten korrelerar med verkliga data. Projektet förväntas också ge en bättre förankring för rigg och testmetod utvecklad av AstaZero och Veoneer hos industrin i form av stora europeiska fordonstillverkare. Målet är att samarbeta med bland annat CARISSMA i projektet AI-SEE i Euripides2 Penta för att stärka relationerna internationellt genom deltagande i workshops och koordinerade demonstrationer mellan projekten.

Förväntade effekter och resultat

Veoneer färdigställer ett fordon (sensorbärare) som ska samla data från publika vägar i olika väderförhållanden. Insamlade data och databaser (både öppna och från AI-SEE) ligger sedan till grund för simulering av vattenspray. En metod för reproduktion av spray tas fram utifrån simuleringarna och mätdata från metoden används sedan för validering av den befintliga sprayriggens spray och för att se att den simulerade sprayen korrelerar med verkliga, insamlade spraydata. Även sensorbäraren kommer att användas för att hjälpa till att utvärdera återskapandet av sprayscenarier.

Planerat upplägg och genomförande

Projektet är uppdelat i fyra arbetspaket. AP1 ansvarar för projektledning, demonstration och synkronisering av arbetet med AI-SEE. AP2 kommer att identifiera och bygga vattensprayscenarier i simulering baserad på data insamlade av bl.a. Veoneers testfordon. I AP3 sätts dynamiska spraytester upp på AstaZero där mätdata om aerosoler som bildas av fordon kan produceras under väl definierade förhållanden. I AP4 kommer man återskapa liknande scenarion som AP3 i sprayrigg för att med liknande mätmetod kunna validera och återskapa aerosol och turbulens som tidigare observerats.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 januari 2022

Diarienummer 2021-02580

Statistik för sidan