Införandet av Digital Vinterväglagsinformation för Effektiv och Hållbar Kommunal Vinterväghållning
Diarienummer | |
Koordinator | Viapm AB |
Bidrag från Vinnova | 1 911 900 kronor |
Projektets löptid | maj 2021 - januari 2024 |
Status | Pågående |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet InfraSweden |
Ansökningsomgång | Lösningar för snabbare utveckling av transportinfrastrukturen |
Syfte och mål
Projektet är en system- och teknikdemonstration som syftar till att utvärdera och validera nyttan med användning av digital vinterväglagsinformation för effektivisering av kommunala vinterväghållningsverksamhet. Målet är att: Utvärdera användning av tekniken för planering och uppföljning av vinterväghållningsverksamhet med fokus på pålitlighet, effekter, begränsningar, nyttor och kostnader. Skapa de förutsättningar för implementering av tekniken genom nödvändiga anpassningar behovsägarens organisation, verksamhet, regelverk och affärsmodell.
Förväntade effekter och resultat
Projektet bedöms leda till en hållbar vinterväghållning genom ökad resurseffektivitet, ökad trafiksäkerhet, minskad negativ miljöpåverkan, bättre arbetsmiljö samt en attraktiv och jämställd bransch. Projektets potential för uppskalning är stor eftersom behovet av effektiva verktyg för planering och uppföljning av vinterväghållningsverksamhet är detsamma oavsett behovsägare. Projektets resultat ger även den grundläggande kunskapen om hur fordondata ska användas för uppföljning av tillståndet för transportinfrastrukturen.
Planerat upplägg och genomförande
Projektet genomförs i form av en system- och teknikdemonstration på det kommunala vägnätet som Trafikkontoret i Göteborgs Stad ansvarar för. Projektet är indelat i sex arbetspaket med tydligt syfte och leveranser som förutom utvärdering och validering av tekniken innehåller framtagningen av nödvändiga underlag för anpassning av regelverk, affärsmodell, verksamhet, mm. Dessa anpassningar är nödvändiga för en snabb implementering av projektets resultat och en snabb nyttorealisering.