Antiloop - visualisera data för snabbare klimatomställning
Diarienummer | |
Koordinator | Helsingborgs kommun - Avdelningen för Innovation och Transformation |
Bidrag från Vinnova | 1 299 378 kronor |
Projektets löptid | mars 2024 - januari 2025 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för Sakernas Internet |
Ansökningsomgång | IoT för innovativ samhällsnytta - genomförandeprojekt 2023 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med Antiloop är att hjälpa elever och lärare att enkelt förklara och förstå komplexa begrepp inom miljö och hållbarhet. Läroplattformen är utvecklad och har lektionsmaterial som möter läroplanen i flertalet ämne, nya funktioner är lanserade så som funktioner för ökad interaktion, bättre grafer och utmaningar som innefattar föräldrar. Två olika AI-lösningar utforskades. Antiloop finns på 14 skolor och i 71 klassrum i Helsingborg. Produkten är redo för fler kommuner via vår partner Innocode.
Långsiktiga effekter som förväntas
Antiloop fokuserar på långsiktiga mål genom att hjälpa elever och lärare att förstå och diskutera olika begrepp inom miljö och hållbarhet. Barnen själva får möjlighet att reflektera över vilka val de kan göra, såsom att gå istället för att bli skjutsad eller minska matsvinnet. Genom att inkludera föräldrar sprids dessa beteenden från klassrummet till hemmet och skapar varaktig påverkan. Antiloop är färdigt för fler skolor använda, vilket stärker kunskap och engagemang för hållbar förändring.
Upplägg och genomförande
Vi hade ett etablerat partnerskap med Innocode sen tidigare. Projektet inleddes med workshops där både elever och lärare gav feedback om vad de ville se i Antiloop. Idéer samlades in, prioriterades och skisserades för att möta målgruppens behov. Processen var iterativ under hela projekttiden. Samtidigt utvecklade lärare lärarmaterial för olika ämnen, UX-designers testade funktionalitet, och projektledare samt IoT-experter installerade sensorer i nya skolor och kommunicerade Antiloop externt.