Virtuella verktyg för service, underhåll och flöden för återtagning av använda produkter (VITS)
Diarienummer | |
Koordinator | CHALMERS TEKNISKA HÖGSKOLA AKTIEBOLAG - Institutionen för produkt- och produktionsutveckling |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2014 - september 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2013-04713sv.pdf (pdf, 752 kB) |
Syfte och mål
Det har klargjorts vilka lösningar industrin tillämpar. Företagen har många interna systemen och ett par dedikerade mot andra aktörer. Tillgång till information e.g. serviceinstruktioner regleras i Euro 6 och kan inte begränsas dock kan en ersättning tas ut. I affärsmodellen för ett framtida system har möjligheter och svagheter identifierats.
Resultat och förväntade effekter
Jämförelserna mellan akademiska metoder och användning av dessa i industrin visar att det finns flera möjligheter att förbättra omhändertagandet av produkter i de sena livscykelfaserna. Informations sökningen för servicemekanikerna kan förenklas. Detta kan ske genom förbättring av informationssystemen samt hur informationen som finns däri visas.
Upplägg och genomförande
Studiebesök och intervjuer har genomförts på de medverkande företagen för att undersöka nuvarande system och procedurer samt framtida möjligheter. Litteratur har studerats. Två stycken framtida forskningsutmaningar har identifierats.