Optimering av materialval och kontaktytor på ventiler och ventilsäten för att möjliggöra miljövänliga lastbilsmotorer
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Avd UTMB |
Bidrag från Vinnova | 2 525 000 kronor |
Projektets löptid | juni 2012 - december 2014 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2011-10-19 |
Slutrapport | 2011-03653sv.pdf (pdf, 6611 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftade till att finna användbara lösningar för nötningsproblemen av ventiler och ventilsäten samt bygga upp en grundläggande förståelse för vad som krävs för att erhålla ett välfungerande ventilsystem för framtida förändringar. Resultatet har blivit en kunskapsbank med förståelse för nötningsprocessen och vilka förhållanden som är gynnsamma. Dessutom har en doktrosavhandling och ett flertal vetenskapliga artiklar publicerats inom projektet.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har resulterat i kunskap om förutsättningar och lösningar för att förhindra slitage av systemet ventil och ventilsäte. Projektet har också resulterat i metodförbättringar för att effektivisera utvecklingsprocessen av ventilsystemet. En doktorsavhandling har presenterats inom projektet och ett flertal vetenskaplig artiklar har publicerats.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg har varit att motorkörda ventiler och säten har undersökts med höguppläsande elektronmikroskop. Parallellt har ventilriggen som byggdes i det tidigare projektet förfinats för att ännu mer efterlika förhållandena i en motor. Ventiler och säten har körts i riggen under olika förhållanden och undersökts vilket givit en förståelse för uppbyggnad och nedbrytning av den skyddande tribofilmen. Jämförelser har samtidigt gjorts med motorkörda ventiler och beräkningsprogram.