Nya gränssnitt människa-maskin för mångfald och inkludering
Diarienummer | |
Koordinator | Högskolan i Borås - Akademin för Textil Teknik och Ekonomi |
Bidrag från Vinnova | 400 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - januari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Syfte och mål
Följande projekt har syftat till att via en undersökande normkreativ process utveckla principer för bärbar teknologi som en bas för ett fortsatt större huvudprojekt. Tyngdpunkten på projektet har därför lagts på att hitta en kombination av process och användningsområde. Målet har varit att utveckla nya workshopsmodeller för bärbar teknologi samt att formulera ett koncept för fortsatt projekt i samarbete med industri, organisationer och universitetsutbildningar där bärbar teknologi tillämpas.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har resulterat i en forskningsöversikt av bärbar teknik och normkritisk analys och metoder samt en ny form av workshopmodell. Vidare har ett nytt koncept för fortsatt arbete inom bärbar teknologi formulerats, ”idrott för alla 2.0” som säkerställer en inkludering alla kroppar och som sänker tröskeln för fysisk aktivitet. Konceptet kommer att användas i ansökning om större samverkansprojekt. Forskningsöversikten och workshopmodellerna kommer att användas i undervisning i bärbar teknologi.
Upplägg och genomförande
Vi har i projektet tagit fram en forskningsöversikt samt en ny workshopmodell. Forskningsöversikten visade att ett av de stora områden berör hälsa och att produkter inom detta område pendlar mellan två extrempunkter: perfekta kroppar och vårdbehövande. Med hjälp av olika workshops med studenter har vi kunnat se en potential i bärbar teknologi som social och gemensam till skillnad från skärmbaserad teknologi. Dessa fenomen har varit en utgångspunkt i arbetet med att formulera ett nytt projekt.