Next Period
Diarienummer | |
Koordinator | INNVENTIA AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2016 - augusti 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 1 initiering |
Viktiga resultat som projektet gav
I utvecklingsländer är bristen på adekvata mensskydd den enskilt viktigaste orsaken till att kvinnor inte kan delta i samma grad som män. Under steg 1 har två produktkoncept och en tydlig affärsplan tagits fram. Etablerad kontakt och goda samarbetsmöjligheter finns med ett tiotal organisationer med kompletterande uppdrag. Målet är svensk produktion av ett mensskydd med unik kravspecifikation baserad på skogsråvara. Visionen är spridning av en helhetslösning till utvecklingsländer via en CSR-baserad affärsmodell så att flickor och kvinnor kan studera och arbeta utan avbrott.
Långsiktiga effekter som förväntas
Två biobaserade produktkoncept med goda chanser till ensamrätt har tagits fram. Kravspecifikationen är unik och en helhetslösning för att nå flickor och kvinnor finns. Projektet deltog i Venture Cup och vann regionsfinalen öst i grenen ”Impact Maker”. Projektets referensgrupp består av mensexperter och organisationer som stävjar missförhållanden i utvecklingsländer. Den framtagna affärsplanen och strategin används för att attrahera övriga aktörer: råvaru-, materialproducenter, maskintillverkare och svenska företag verksamma i utvecklingsländer.
Upplägg och genomförande
Projektet byggdes kring tre workshoppar. Nyhetsgranskning och FTO-analys genomfördes för de framtagna produktkoncepten. Kontakt etablerades med över tio organisationer/företag verksamma inom området. Vi närvarade och föreläste på event som tog upp mensproblematiken; ett ämne som väcker engagemang och känslor. Omvärldsbevakning pågick kontinuerligt och ännu finns inget konkurrenade inititiativ då projektets lösning är unik. Arbete med att utveckla affärsplan och strategi löpte parallellt under hela projektet och slutförs tillsammans med hela konsortiet under steg 2.