Like an Engineer
Diarienummer | |
Koordinator | Jernkontoret |
Bidrag från Vinnova | 1 430 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - juni 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Det strategiska innovationsprogrammet Metalliska material |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att ta fram ett koncept för hur en gemensam och opartisk avsändare för positiva budskap kopplade till metallindustrins attraktivitet som arbetsgivare skulle kunna se ut och fungera. En varumärkesstrategi har tagits fram, liksom en webbplats. Strategin och övriga resultat från projektet kan användas även inom andra satsningar för att öka metallindustrins attraktivitet och i industrins arbete för att nå unga.
Resultat och förväntade effekter
Genom den djupare analys som gjorts inom projektet så har ett förslag till varumärkesstrategi för metallindustrin tagits fram, vilken kan användas även för andra satsningar mot metallindustrins kompetensförsörjning även i framtiden. Projektet har tagit fram webbplatsen metallsidan.se, som ska kunna hjälpa till att öka attraktiviteten för metallindustrin som arbetsgivare främst för unga och därigenom stärka varumärket för branschen.
Upplägg och genomförande
Projektets upplägg var att genom ett grundläggande undersöknings- och analysarbete ta fram en målgruppsanalys och ett strategikoncept, för att se hur industrin bäst kan nå unga och hur industrin kan öka sin attraktivitet som arbetsgivare. Projektet har tagit fram en webbsida, en varumärkesstrategi samt en forskningsrapport, som framåt kan hjälpa metallindustrin att öka sin attraktivitet som arbetsgivare och lyfta de satsningar som industrin gör för att attrahera den kompetens som behövs.