Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 25 april kl 16:30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 26 april kl 8:00.

Itfitsu gör det enklare, säkrare och roligare att köpa secondhand kläder på nätet

Diarienummer
Koordinator Itfitsu AB
Bidrag från Vinnova 317 000 kronor
Projektets löptid november 2022 - juni 2023
Status Avslutat
Utlysning Innovativa Startups
Ansökningsomgång Innovativa Impact Startups höst 2022

Syfte och mål

Itfitsu gör det smidigare, smartare och säkrare att köpa och sälja begagnade kläder online. Många människor vill handla begagnade kläder online, men ett stort problem är att man inte vet om plagget passar, olika märken har olika storlekar och begagnade kläder kan ha grymt töjts eller vara från tiden då en large var som dagens small. Itfitsu är ett digitalt provrum i din mobil, där säljaren mäter plagget med ett klick och köparen mäter sig och ser om det passar. Detta gör att vi minskar returer, får nöjdare kunder och på så vis ökad försäljning. Bra för säljaren, köparen och planeten så win win win

Resultat och förväntade effekter

Begagnade kläder som inte passar blir inte alltid returer, utan en del blir bara irriterade och slänger plagget, vilket inte heller är bra för miljön. Detta har vi märkt att många slutar helt att handla begagnat efter en dålig upplevelse, och det vill vi verkligen inte ska hända. Vi vill både få fler att köpa begagnat och att man värdesätter och använder det man köper. När rätt person får rätt plagg och det passar så ökar nöjdheten och man fortsätter att handla begagnat istället för nytt. Säljare kan ta bättre betalt när plagget passar och värdesätter och vårdar sina plagg mer även det gör gott

Upplägg och genomförande

Först tog vi fram det som hade negativ påverkan på att sälja online, och tog fram förbättrings förslag. Därefter tittade vi hur man gör idag, vilka de största hinder som fanns och hur man bäst kunde överkomma dem. Vi gjorde intervjuer med potentiella användare, både Säljare och köpare för att få större förståelse. Med informationen utvecklade vi en prototyp som vi har låtit folk testa. Vi fortsätter att göra intervjuer efter testet för att veta vad som är bra och vad som behöver göras bättre.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 25 augusti 2023

Diarienummer 2022-02130

Statistik för sidan