iQDrive - vägen mot autonoma fordon
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag - Avd REP |
Bidrag från Vinnova | 18 669 787 kronor |
Projektets löptid | juli 2010 - december 2013 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Slutrapport | 2010-01161sv.pdf (pdf, 582 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att utreda och beforska metoder och teknologier för att adressera de fyra vanligaste olyckstyperna för tunga fordon; avåkning från fil, roll over, sidokollisioner och kökörningsproblematiken med tillhörande säkerhetsrelaterad HMI-problematik och VRU-relaterad forskning där den senare kan ses utgöra en betydande del av olyckor där tunga fordon är inblandade i EU. Uppfyllelsen var 100%-ig. Dessutom exekverades även ett antal imponerande demanstratorkörningar dokumentarade av internationell press och media och tillgängliga bland annat på YouTube.
Långsiktiga effekter som förväntas
De massiva demonstrationskörningarna, finansierade av Scania självt, visade på en konkret och samhällsnyttig användning av de mer teoretiska forskningsresultaten. Effekter i form av ett fullkomligt förändrat mindset i Scanias organisation och ett fördjupat samarbete med högskolorna imponerar på ledningen.
Upplägg och genomförande
Projektet exekverades i linje med projektupplägget med mindre korrigeringar utmed vägen. Resultaten blev dock dramatiskt mycket bättre än förväntat, till stor del beroende på ett utomordentligt tvärfunktionellt samarbete inom och utom Scanias organisation och en unik teamsammanhållning på grund av de tydliga resultatstyrningen på forskningsleverablerna.