iQDrive - vägen mot autonoma fordon

Diarienummer 2010-01161
Koordinator Scania CV Aktiebolag - Avd REP
Bidrag från Vinnova 18 669 787 kronor
Projektets löptid juli 2010 - december 2013
Status Genomfört
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI

Syfte och mål

Syftet med projektet var att utreda och beforska metoder och teknologier för att adressera de fyra vanligaste olyckstyperna för tunga fordon; avåkning från fil, roll over, sidokollisioner och kökörningsproblematiken med tillhörande säkerhetsrelaterad HMI-problematik och VRU-relaterad forskning där den senare kan ses utgöra en betydande del av olyckor där tunga fordon är inblandade i EU. Uppfyllelsen var 100%-ig. Dessutom exekverades även ett antal imponerande demanstratorkörningar dokumentarade av internationell press och media och tillgängliga bland annat på YouTube.

Resultat och förväntade effekter

De massiva demonstrationskörningarna, finansierade av Scania självt, visade på en konkret och samhällsnyttig användning av de mer teoretiska forskningsresultaten. Effekter i form av ett fullkomligt förändrat mindset i Scanias organisation och ett fördjupat samarbete med högskolorna imponerar på ledningen.

Upplägg och genomförande

Projektet exekverades i linje med projektupplägget med mindre korrigeringar utmed vägen. Resultaten blev dock dramatiskt mycket bättre än förväntat, till stor del beroende på ett utomordentligt tvärfunktionellt samarbete inom och utom Scanias organisation och en unik teamsammanhållning på grund av de tydliga resultatstyrningen på forskningsleverablerna.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.