Internationalisering av system för kostnadseffektiv elbilsladdning
Diarienummer | |
Koordinator | CACHARGE AB |
Bidrag från Vinnova | 290 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - maj 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Syfte: Identifiera vilka europeiska marknader som är mest relevanta för CaCharges laddlösning. Målsättning: 1. Analysera och utse de 3-5 mest relevanta Europeiska marknaderna för CaCharges lösning 2. Genomför djupanalys för att avgöra vilken ordning CaCharge skall expandera på de utvalda marknaderna. 3. Skapa en effektiv lanseringsplan för CaCharges laddlösning på den norska marknaden. Utfall: Fem marknader är identifierade och rangordnade, därtill är en introduktionsplan för Norge framtagen.
Långsiktiga effekter som förväntas
De mest relevanta länderna har identifierats och utvärderats enligt följande kriterier; antal elbilar och dess prognostiserade tillväxt, andel ”offstreet” parkeringsplatser och landets parkeringsstruktur samt tillgängliga subventioner för elbilar och laddinfrastruktur. Rangordningen och utfallet blev 1. Norge 2. Tyskland 3. UK 4. Nederländerna 5. Frankrike. Innan projektets utfall hade CaCharge en annan bild av ländernas prioritet och rangordning. Projektet har såldes bidragit till en ökad kunskap och värdefull förädling av bolagets etableringsplan.
Upplägg och genomförande
1.Övergripande analys av behovet av laddtjänster i relevanta europeiska länder: Detta genomfördes genom intern marknadsanalys med hjälp av branschexperter. 2.Djupanalys av marknaden för laddtjänster i utvalda länder Detta genomfördes primärt genom marknadsanalys tillsammans med Business Sweden. Intervjuer och samarbete utfördes med Business Swedens lokala kontor. 3. Strategi för marknadsintroduktion Norge Detta genomfördes genom marknads- och kundanalys samt genom intervjuer med individer verksamma inom den norska elbilsbranschen.