Inlevelse ger insikt - verktyg för ökad förståelse för dolda funktionsnedsättningar på arbetsplatsen
Diarienummer | |
Koordinator | Lunds universitet - Certec, Institutionen för designvetenskaper |
Bidrag från Vinnova | 1 829 010 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - oktober 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Ansökningsomgång | Utmaningsdriven innovation - Steg 2 Samverkansprojekt 2019 (vår) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att ta fram verktyg för att skapa förståelse för hur personer med sociala, kommunikativa och psykiska funktionsnedsättningar upplever olika situationer på arbetet. Målet är att bidra till att skapa en mer inkluderande och effektiv arbetsmiljö. Projektet har utvecklat inlevelseövningar i form av tre VR-filmer (360-format), kompletterade med fritt diskussionsmaterial, en metodik för användning inom arbetslivsinriktad rehabilitering, samt en utbildning för arbetsgivare och medarbetare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Testerna av inlevelseövningarna har visat att de har stor potential för användning dels inom arbetslivsinriktad rehabilitering, och dels inom utbildning av medarbetare på arbetsplatsen, ledning och HR-ansvariga. Arbetsgivare som testat filmerna har bedömt att de fått både ökad förståelse för vad personer med dolda funktionsnedsättningar kan ha svårt för på en arbetsplats, och ökad förståelse för vilka åtgärder som kan skapa en mer inkluderande arbetsplats.
Upplägg och genomförande
Projektarbetet har byggt på en bred samverkan mellan olika organisationer med expertis inom universell utformning och tillgänglighet, arbetslivsinriktad rehabilitering och arbetsförmedling, samt arbetsgivare i offentlig sektor. Utöver projektparterna har vi även samarbetat med personer med kognitiva funktionsnedsättningar. Arbetet har skett iterativt med tät samverkan mellan parterna genom hela projektet.