FFI Safe Roadtrains for Efficient Transports
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 13 935 950 kronor |
Projektets löptid | december 2013 - april 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI |
Slutrapport | 2013-04724eng.pdf(pdf, 1052 kB) (In English) |
Syfte och mål
Målen har varit att: - Utveckla och förbättra systemet map prestanda, stabilitet och robusthet. - Simulera och validera bränslebesparingar. - Studera förares beteende, acceptans och förtroende för platooning samt nödvändig informationsutbyte. - Studera interaktionen med annan trafik. - Utveckla tekniska specifikationer och verifiera dessa. Dessutom har algoritmer för styrning av longitudinell och lateral kontroll, drivlina, HMI, samt V2V kommunikation utvecklats. Projektet har varit mycket värdefullt för att vinna ny kunskap och utvärdera koncept och teknik.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har uppfyllt sina mål: -Förbättringar av prestanda, system stabilitet och robusthet har gjorts under utveckling och test. -Bränslebesparing har simulerats ocg verifierats. -Interaktion mellan förare och fordon har studerats. Simulatorkörningar såväl som på väg har gjorts. - Förarbeteende inklusive omgivande trafiks beteende har studerats och utvärderats i bl.a. i European Truck Platoon Challange. - Förarnas behov av kritisk information har utretts och en display som visar status har utvecklats.
Upplägg och genomförande
WP1 Projekt ledning. WP2 - Användningsfall och funktionell säkerhet.. WP3 Utveckla och utvärdera HMI concept. Utreda förarkrav och behov. WP4 Utreda kommunikation mellan fordonen inclusive tillförlitlighet och uppdateringsfrekvens. WP5 Kontroll av fordon och platoon inclusive strängstabilitet och algoritmer för lateral och longitidunell kontroll- WP6 Validera koncept och lösningar. Bygga system. Testa algoritmer och lösningar. WP7 Dissemination, publicering och demonstration av resultat.