Digitalisering av mässbesökarnas kasse - ´Ett miljömedvetet sätt att generera leads på mässor globalt´
Diarienummer | |
Koordinator | EIMS 2C AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - november 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att vidareutveckla, testa och utvärdera tjänsten. Utveckling krävdes för att anpassa tjänsten efter ny grafisk profil, samt utveckla och lansera app, anpassa dagens webblösning samt utveckla hemsida för tjänsten. Efter lansering var tanken att tjänstens affärsmodell och miljövinster skulle utvärderas. Inför lanseringen skulle IP skyddet stärkas för viktiga marknader.
Långsiktiga effekter som förväntas
IP-skyddet stärks genom inlämnad registrering. System med app, hemsida och webbportal slutförs och kommer utvärderas på mindre event. Två leverantörer har satt sig in i systemet och kan utveckla och tjänsten vidare.
Upplägg och genomförande
Då tilltänkt leverantör av utveckling ej kund åta sig utveckling tvingades vi söka och upphandla nya utvecklare. Tid och kostnad för dem att sätta sig in i systemet fanns ej budgeterat, vilket gjorde att startsträckan var längre och kostnaden översteg budget. Leverantörerna är nu insatta i projektet. IP-skyddet stärks genom att AWA Patent som representant lämnat in varumärkesskydd för viktiga marknader utanför EU.