CAT Connected Automated Truck
Diarienummer | |
Koordinator | Ericsson AB |
Bidrag från Vinnova | 3 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2018 - november 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet har uppnått målen att demonstrera hur förarlösa lastbilstransporter kan möjliggöras med förstärkt uppkoppling baserad på 5G, uppkopplade tjänster och ekosystem samt fjärrstyrning av fordon. Krav på uppkoppling, annan teknisk infrastruktur samt uppkopplade stödtjänster har identifierats och testats i praktiska försök. Ett antal demonstrationer av publik karaktär lyft fram såväl utmaningar som möjligheter med automatiserade transportlösningar utan förare i fordon.
Långsiktiga effekter som förväntas
-Tester visade att enstaka fordon kan fjärrstyras via rätt injusterad 4G/LTE, men att 5G kommer behövas för större fordonsflottor. -Försök med körning på allmän väg i samverkan med DB Schenker, Lidl m fl gav värdefulla erfarenheter inför framtida införande i större skala. -Flera publika demonstrationer rönte har rönt stor uppmärkhet och lyft fram potentialen -Potentialen för att effektivisera godstransporter med hjälp av elektriska automatiserade fordon och transportsystemlösningar bedöms som enorm vad gäller minskade utsläpp, ökad säkerhet och affärspotential.
Upplägg och genomförande
Huvudaktiviteter i projektet: -Inledande tekniska tester med fjärrstyrning av Einride T-pod på ASTA Zero. -Försök med körning på allmän väg i Jönköping i samarbete med DB Schenker. -Försök i stadsliknande miljö i Kista med Einride samt med forskningsfordonet RCV. -Demonstrationer vid Mobile World Congress med fordonet på Asta Zero i Sverige och fjärrstyrning från Barcelona. Vid samtliga försök användes Drive Sweden Innovation Cloud för att koppla upp ett uttökat ekosystem med bland annat trafikdata och funktioner för geofence mm.