Women on Wheels
Diarienummer | |
Koordinator | Living Cities Stockholm AB |
Bidrag från Vinnova | 3 700 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2015 - augusti 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Kan vi återuppfinna cykeln och få fler kvinnor att cykla? Det var utgångspunkten för vårt projekt för tre år sedan. Vår utgångspunkt har haft användarna i fokus och ett normkritiskt angreppssätt. ”Vi” har varit ett stort projektteam av praktiker, forskare och aktivister från hela världen som jobbar inom många olika ämnesområden. Tillsammans har vi genomfört pilotprojekt i Botkyrka, Linköping, Solo och Banda Aceh (Indonesien), Yangon (Myanmar) och New Delhi (Indien) för att utveckla och testa lösningar för att få fler att cykla. Erfarenheterna är nu redo att testas i nya sammanhang.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet har bidragit till en förändrad diskurs kring jämlik cykling. Det breda projektteamet (över 110 personer har varit involverade i projektet) har bidragit till en bred spridning av idéerna. I pilotprojekten har många människor nåtts av projektets effekter, och intresset som genererats inom kommunerna förväntas leda till ett förändrat arbetssätt och mer investeringar för jämlik cykling. Arbetet har utrustat projektparterna med nya metoder, kompetens, nätverk och erfarenhet. Detta är en viktig resurs framöver och är redan en integrerad del av de tjänster vi erbjuder
Upplägg och genomförande
Lokal kontext är avgörande för alla lösningar. Genom projektet utvecklade vi en ’verktygslåda’ för att analysera, hitta lösningar och genomföra förbättringar för att få fler kvinnor att cykla i olika kontexter. Vi använde denna för att ta fram nulägesbilder och åtgärdsförslag, tillsammans med användarna själva. Och vi testade flera innovativa lösningar. Parallellt med detta byggde vi upp en kunskapsbank genom sammanställning av forskning inom området och en ’best practice’-samling med innovativa lösningar från hela världen.