WiSCoN - Konceptnod för utvärdering av trådlösa sensorer
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB - Avd 6200 CTP |
Bidrag från Vinnova | 2 345 500 kronor |
Projektets löptid | januari 2011 - december 2013 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Viktiga resultat som projektet gav
Huvudsyftet med projektet var att bygga en kunskapsgrund att stå på inför framtida implementation av trådlösa och självförsörjande sensorer i fordon. För att nå det målet skulle en platformslösning tas fram för att utvärdera olika harvesterlösningar. I slutändan utrustats fem sensorer med harvesterkomponenter och utvärderades i lab. En av dem utvärderades närmare i ett fordon. Kunskapsläget för fortsatt arbete mot en trådlösare fordonsmiljö är gott och ett antal projekt är i uppstartsfas för att ta över där WISCON slutade.
Långsiktiga effekter som förväntas
Demonstratorerna visade att samtliga lösningar kunde generara tillräckligt med energi för att kunna sända relevant information. Dock krävs handpåläggning på systemnivå då energy harvesting lämpar sig bäst för event styrda uppdateringar och dagens system är till största delen tidsstyrda. Slutsatsen angående den pieoelektriska harvestern i huvuddemonstratorn är att den är mindre lämpad för allmänna sensorapplikationer då dess smalbandiga gör den extremt installationsberoende och körcykelsberoende.
Upplägg och genomförande
AB Volvo utsågs till projektkoordinator och bidrog med fordon- och sensorkunskap, fordonet för huvuddemonstratorn, samt design av sensorplatformarna. Halmstad bidrog med expertis inom kommunikationsområdet och Chalmers med grundläggande teknologistudier samt utveckling av en av demonstratorerna (i form av ett examensarbete). Trots förskjutning i tidsplanen pga längre utvecklingstider än planerat fullföljdes projetet inom tidsramen, dock med en något minskad valideringstid i fordont.