TRYM: Lita på dina mätvärden!
Diarienummer | |
Koordinator | Mälardalens högskola - Akademin för innovation, design och teknik, Västerås |
Bidrag från Vinnova | 176 888 kronor |
Projektets löptid | augusti 2018 - januari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Individrörlighet för innovation och samhällsnytta |
Ansökningsomgång | Individrörlighet för innovation och samhällsnytta |
Syfte och mål
I projektet TRRYM har MDH i samarbete med TTTech undersökt ”best practice” för design och verifiering av mjukvara för kritiska tillämpningar, med särskilt fokus på självkörande fordon.. Det resulterande konceptet är baserat på TTTechs Im-Car Computing Platform (ICCP) som implementerar ett Cloud/Fog-koncept.
Resultat och förväntade effekter
TRYM resulterade i en studie av Fog-konceptets begränsningarna i pålitlighet, tillsammans med en design och formell verifiering av ett feltolerant protokoll för autonoma vägtåg av lastbilar. Studien har presenterats i två workshop-publikationer och planen är att publicera vägtågs-protokollet i en tidskrift. Studien visar att cloud-inspirerade plattformar, såsom ICCP, uppfyller de bandbreddskrav som självkörande fordon har, även om vi identifierade ett antal begränsningar som måste adresseras, såsom feldiagnostisering och feltolerans.
Upplägg och genomförande
TRYM implementerades under perioden aug 2018 till jan 2019 via ett antal besök hos TTTech, Wien och perioder av enskilt arbete vid MDH. Under besöken hölls ett antal möten och mindre seminarier med forskare vid TTTech, under vilka den nya datorplattformen diskuterades. TRYM gav värdefulla synergier med EU-projekten RetNet, FORA och CPOSwarm, som också fokuserar på realtidsplattformar för självkörande fordon. Jämfört med dessa projekt, har TRYM ett tydligare fokus på pålitlighet, särskilt feltolerans och formell verifiering, och har därmed bidragit med kompletterande resultat.