Strukturplan Kista - Autonoma fordon och automatiska transportsystem
Diarienummer | |
Koordinator | STOCKHOLMS KOMMUN - Stockholms stadsbyggnadskontor |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - mars 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Förstudien har syftat till att bygga kunskap om hur autonoma fordon kan tänkas påverka den fysiska planeringen av staden och till att identifiera styrmedel för att styra stadsutvecklingen mot uppsatta mål. Fokus försköts under hand till framtidens mobilitet i stort, autonoma, elektriska uppkopplade fordon i en delnings och tjänsteekonomi. Fordonstekniska och drivmedelsfrågor har inte varit i fokus. Vi har också identifiera frågeställningar för mer detaljerade studier som behövs för att driva på utvecklingen i stadsmiljöer med hög urbanitet under en tidsperiod fram till 2040.
Långsiktiga effekter som förväntas
Har vi nått våra mål? Ja vi lyckades bygga kunskap och öka förståelse men vi behöver sprida kunskapen inom organisationen. Vi har uppmärksammat vikten av målstyrd planering och möjliga vägar att använda denna för skapa förutsättningar för att teknikutvecklingen på mobilitetssidan skall skapa nytta och inte negativa konsekvenser för staden. Vi har också identifierat ett stort behov av fördjupade studier som kan generera ökad kunskap och egna erfarenheter så att vi vet hur vi skall målstyra för att skapa rätt värden.
Upplägg och genomförande
Förstudien har bestått av fyra huvudaktiviteter. Att konkretisera uppdraget och dess avgränsning samt att beskriva strukturplanens huvuddrag och sammanställa kunskap genom omvärldsbevakning. Därefter två workshops med deltagare från kommun näringsliv och akademi. Nr ett för att skapa en bild av hur utvecklingen av autonoma fordon kan komma att se ut och vad detta kan innebära för staden. Nr två med fokus på autonoma fordons påverkan på stads- och trafikplaneringen i Kista Science City och vilka styrmedel som kan användas. Rekommendationer togs sedan fram för Kista Science City.