Samverkan med lärare för utveckling av ett undervisningsstöd för läs- och skrivutveckling i grundsär
Diarienummer | |
Koordinator | Uppsala universitet - Blåsenhus |
Bidrag från Vinnova | 156 462 kronor |
Projektets löptid | januari 2017 - juni 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Individrörlighet för innovation och samhällsnytta |
Syfte och mål
Syftet med projektet var att genom individrörlighet mellan akademi och offentlig verksamhet skapa samverkansmöjligheter mellan lärare och forskare kring elevers läs- och skrivutveckling i grundsärskola. Målet med projektet var att utveckla ett undervisningsstöd för läs- och skrivutveckling för elever i årskurs 1-5 i grundsärskola. Framgångsrikt för detta projekt var att forskarens auskultationer följdes upp av reflekterande samtal mellan forskare och lärare. En bas för undervisningsstöd finns och samtal kring potentialen i att bygga vidare på materialets idéer pågår.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har inneburit produktion av material för undervisning inom läs- och skrivundervisningen, inom genrerna saga och faktatext. Materialen är skapade med utgångspunkt i den specifika elevgruppens behov av multimodala representationsmöjligheter, anpassad kommunikation och variation i inlärningssätt. Samtalen och erfarenhetsutbytena mellan forskare och lärare under 18 månader med regelbundna auskultationer och möten har gett forskaren insikter i de utmaningar som elever och lärare har och lärarna har utmanats i sin praktik. Detta ser vi som en viktig effekt.
Upplägg och genomförande
Projektet har inneburit kontakt mellan forskaren och skolverksamheten en gång/vecka, jan 2017 till juni 2018. Projektet har presenterats vid ett forskningsseminarium. Forskaren har auskulterat, dokumenterat undervisning och material, fört reflekterande samtal med lärare och specialpedagog före och efter undervisningspass samt intervjuat lärarna och skolans talpedagog. Vad gäller samarbetet mellan forskarna i de två sammankopplade projekten har upplägg diskuterats innan träffar med de lärare som ingått vid respektive skola och dokumentation har utbytts.