Sammangjutning för innovativa produkter med kombinerade egenskaper
Diarienummer | |
Koordinator | Swerea SWECAST AB |
Bidrag från Vinnova | 440 862 kronor |
Projektets löptid | juni 2016 - februari 2017 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet för SIP LIGHTer |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med projektet är att använda compound casting för att kombinera segjärn och aluminium för minskad vikt och ökad värmeledning. Ett av målen med förstudien var att hitta av lämplig metod för sammangjutning av segjärn och aluminium och ett annat var att ta fram en demonstrator som visar på en potentiell viktminskning på mint 30 %. Vidare hade förstudien målet att ta fram en lämplig analysmetod för fogen och att formulera en plan för fortsatt arbete. Förstudien har uppfyllt de uppsatta målen.
Långsiktiga effekter som förväntas
Ett designkoncept har tagits fram i projektet som visar att tekniken möjliggör 30 % viktreduktion av ett lastbilsnav. Vidare har demonstratorer tagits fram i syfte att demonstrera tillverkningsprocessen samt för att studera fogens egenskaper. Effekten av en industriellt anpassad compound casting teknik bedöms som stor, då processen kan användas för komponentoptimering inom många områden där segjärn eller stål idag används på grund av att de mekaniska egenskaperna för aluminium är otillräckliga.
Upplägg och genomförande
I projektet har Volvo Lastvagnar tagit fram ett designkoncept av ett hybridnav i segjärn och aluminium. Detta konceptnav har använts som kravställare på processen och de slutgiltiga egenskaperna. En förenklad demonstrator har tagits fram och gjutits med olika materialkombinationer och ytbehandlingsmetoder. Fogen har utvärderats med avseende på metallurgisk kvalitet och mekanisk hållfasthet. Fogens beständighet i värmebehandling har också studerats.