Saltreduktion i livsmedel för förbättrad folkhälsa och stärkt konkurrensförmåga
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Research Institutes of Sweden Jordbruk och Livsmedel |
Bidrag från Vinnova | 5 185 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2017 - september 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Utmaningsdriven innovation – steg 2 samverkansprojekt |
Viktiga resultat som projektet gav
Saltintaget i Sverige är dubbelt så högt som Livsmedelsverkets rekommendationer. Att äta för mycket salt kan leda till högt blodtryck vilket ökar risken för allvarliga sjukdomar som hjärtinfarkt och stroke. Syftet med arbetet var att utveckla innovativa metoder som möjliggör saltreduktion i livsmedelsprodukter. Projektets målsättning var att tillverka fyra demonstrationsprodukter ur olika livsmedelskategorier med minst 20 % lägre salthalt men som i övrigt var likvärdiga med originalprodukterna.
Långsiktiga effekter som förväntas
Målsättningen uppfylldes genom att producera demonstratorer för varmkorv (20 % saltreduktion), rågbröd (44 % saltreduktion), tomatsås (35 % saltreduktion) samt tacomix (30 % saltreduktion) med egenskaper som var likvärdiga referensprodukternas. Projektet har även bidragit till utveckling av andra metoder för saltsänkning än de som användes vid produktion av demonstratorer. De nya kunskaperna utgör en grund för framtida saltsänkningar. Ett minskat saltintag främjar folkhälsan, vilket har gynnsamma effekter på individers välmående och samhällets sjukvårdskostnader.
Upplägg och genomförande
Arbetet var uppdelat i olika arbetspaket. Inledningsvis definierades grundförutsättningarna för fyra olika produktkategorier (chark, bröd, soppa/sås och torra blandningar). Olika metoder för saltsänkning utvecklades och utvärderades därefter och en demonstrationsprodukt i varje produktkategori valdes ut för fördjupade studier. Demonstratorerna utvärderades med avseende på sensorisk kvalitet, mikrobiologisk säkerhet samt ekonomiska och miljömässiga förutsättningar. Det har dessutom genomförts disseminationsaktiviteter under projektets gång.