Repamera AB - Förflyttar reparation till E-handeln
Diarienummer | |
Koordinator | Repamera AB |
Bidrag från Vinnova | 300 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - september 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa startups |
Syfte och mål
Målet för projektet var att uppnå tillräckligt hög försäljningsvolym för att kunna heltidsanställa en kundservicemedarbetare. Detta mål uppnådde vi i augusti. Vi lyckades öka B2C-försäljningen till de målsatta nivåerna och vi lyckades sälja till B2B-kunder som vill använda vår tjänst.
Resultat och förväntade effekter
B2C: Projektet avslutades med att vi i augusti sålde till 160+ kunder genom vår E-handel. Samtliga beställningar är via postorder, där varorna transporteras från kund direkt till skräddare/skomakare, utan att vi behöver röra produkten. B2B: Vi undersökte marknaden för reparation hos flera olika typer av branscher, allt från bygg- till modebranschen. Utfallet blev att vi samarbetar med fem större modeföretag i Sverige, och hjälper dem att återanvända det som tidigare blivit avfall, såsom produktionsfel och reklamationer.
Upplägg och genomförande
Det är svårt att automatisera en ny typ av tjänst och samtidigt hålla nere kostnaderna. Genom att koppla ihop externa partners, exempelvis bolag som arbetar enkom med digitala integration, har vår administrativa arbetsbelastning minskat avsevärt. Under hela projektets gång har förenkling av kommunikationen mellan kunder och underleverantörer varit i fokus, där språkbarriärer har varit både ett hinder och en stor möjlighet. När vi minskar användning av textkommunikation och istället använder visuella medel blir vår verksamhet mer skalbar för andra länder med flera språk.