Prediktering av extern flödesakustiks påverkan på hyttbuller
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Technology AB |
Bidrag från Vinnova | 3 281 235 kronor |
Projektets löptid | december 2014 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Slutrapport | 2014-01386.pdf (pdf, 707 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte var att bygga förståelse och beräkningsmodeller på hur vindljud uppstår i en lastbil. Detta är viktigt eftersom vindljud är det största bidraget till ljudnivån inne i hytten och höga ljudnivåer kan leda till trötthet och huvudvärk hos förare.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten visar att beräkningsmodellen är tillförlitlig och kan användas för att rangordna olika koncept mot hur mycket ljud de genererar. Detta är viktigt då man i tidiga faser utvärdera risken för ljudnivån för säkrare förarmiljö. Detta kommer också göra att man slipper dyra konstruktionsändringar senare i projekt fasen.
Upplägg och genomförande
Vi har använt oss av enkla generiska modeller för att bygga upp en metodik. Denna metodik har sedan använts på en riktig lastbilsgeometri. Som korrelation har mätningar utförts på en specialbyggd lastbil där andra ljudkällor såsom motorljud och vägljud har minimerats. Beräkningarna korrelerar väl med mätningarna. Chalmers bidrag till detta projekt var att analysera och ta fram en beräkningmetodik baserat på en känd generisk backspegel. Denna metodik applicerades sedan på en riktig lastbil och mätningar utfördes på Volvos provbana för jämförelse.