KNOP - Lärande och kompetensdriven produktintroduktion för svensk tillverkningsindustri
Diarienummer | |
Koordinator | Tekniska Högskolan i Jönköping Aktiebolag - Tekniska högskolan i Jönköping |
Bidrag från Vinnova | 4 500 000 kronor |
Projektets löptid | november 2007 - januari 2012 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
KNOP - Lärande och kompetensdriven produktintroduktion för svensk tillverkningsindustriAllt mer frekventa produktintroduktioner ställer stora krav på företags föremåga att säkerställa och tillvarata kompetens på bästa sätt. Syftet med projektet KNOP är att bidra med kunskap om produktionsnära arbetsplatsers långsiktiga utveckling av kompetens och kompetensbärande relationer som stödjer effektiv produktintroduktion. Projektet avser att stödja lärande, innovativitet och gemensam, kollektiv kompetensuppbyggnad genom utveckling av arbetssätt samt samverkans- och ledningsformer som stärker människor och verksamheter i samband med produktintroduktioner.
Resultat och förväntade effekter
Projektet förväntas leda till effektivare produktintroduktioner i termer av bättre kvantitativ och kvalitativ måluppfyllelse samt produktionsnära arbetsplatser som karaktäriseras av innovativt lärande och väl nyttjad kompetens.
Upplägg och genomförande
Projektet är upplagt utifrån en interaktiv forskningsansats vilket innebär att projektet kommer att drivas i nära samverkan mellan forskarna och representanter för de medverkande företagen. Den interaktiva arbetsmetoden som kommer att användas för genomförande av projektet baseras på en så kallad ´action-learning´-metodik, dvs. en handlingsinriktad metod för att lösa problem och pröva nya vägar i praktiken. Arbetsmetoden baseras på fyra komponenter: i) kartläggning/diagnos, ii) återföring av resultat, iii) medverkan i utvecklingsinsatser samt iv) uppföljning/utvärdering.