Hybridfogning av ultrahöghållfasta stål till aluminium med Friction Stir Welding
Diarienummer | |
Koordinator | Swerea KIMAB AB |
Bidrag från Vinnova | 500 000 kronor |
Projektets löptid | oktober 2012 - december 2013 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2012-02479sv.pdf (pdf, 557 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Kombinationer av ultrahöghållfasta stål och lättmetallegeringar förväntas spela en stor roll i framtidens lätta fordon. I projektet provas hypotesen att friction stir welding kan användas för att skapa starka överlappsförband. Hypotesens mål har testats med hjälp av en 1.5mm AA5000 aluminiumlegering och ett 1.5mm zinkbelagt ultrahöghållfast stål DP800. Genom optimering av processparametrar i friction stir welding har goda mekaniska egenskaper erhållits. Resultaten är mycket lovande och hypotesen anses väl bekräftad.
Långsiktiga effekter som förväntas
Projektet föreslår en innovativ sammanfogningsmetod för morgondagens ultrahöghållfasta stål och lättmetaller som uppfyller VINNOVA FFIs färdplansmål med robusthet, hög produktivitet, flexibilitet och kostnadseffektivitet. Tester utförda på en AA5000 legering och ett DP800 stål visar att goda mekaniska egenskaper kan erhållas i fogen och att processen är robust. Resultaten är mycket lovande.
Upplägg och genomförande
I detta projekt föreslås att friction stir verkyget enbart penetrerar lättmetalldelen och gnider mot ståldelen i överlappsförbandet. Försök genomförda på en AA5000 legering och ett ultrahöghållfast DP800 stål visar att goda mekaniska egenskaper kan erhållas i överlappsförbandet och att slitagehastigheten på verktyget är rimlig. Fogen skapas genom att gränsytan mellan stål och aluminium blir uppvärmd och plastiskt deformerad och att en kontrollerad kemisk reaktion sker i gränsområdet. Försök med ett intervall av processparametrar visar att processen är robust.