Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdag den 30 januari kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredag den 31 januari kl 8.00.

Framtida Layouter av Förarplatser och Visuell Information i Lastbilar

Diarienummer
Koordinator VOLVO LASTVAGNAR AKTIEBOLAG - Group Trucks Technology, BF71321, AB2N
Bidrag från Vinnova 3 000 000 kronor
Projektets löptid november 2013 - juni 2017
Status Avslutat
Utlysning Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI
Ansökningsomgång FFI - Fordonsutveckling 2013-05-28
Slutrapport 2013-02634eng.pdf(pdf, 6359 kB) (In English)

Viktiga resultat som projektet gav

Etablerade resultat - Förares sittande & beteende i olika transport- & körsituationer - Intern & extern inverkan på förares körställningar & -beteenden - Påverkan på arbetsmiljö & säker körning från alternativa layouter av information - Körsimulatorer för utvärdering av vitt skilda koncept i tidiga projektskeden - Resultat för både medeltunga & tunga lastbilar Uteblivna resultat - Predikteringsmodeller för körställningar & placering av visuell information - För stort projektinnehåll, tillgång på förare, vidareutveckling av körsimulator, och ändrad inriktning

Långsiktiga effekter som förväntas

Inkluderat - Förarplatsutformning med ny teknik - Hur förare sitter & rör sig i körsituationer - Virtuell utvärdering av körsituationer - Nya standarder för kamera-display system - Varierande förarstorlekar i föränderlig yrkeskår Unikt - Stadsmiljösimulering - Kombinationen ergonomi & trafiksäkerhet - Kunskap att utmana traditionella layouter - Kortare ledtider med körsimulator - Underbyggande av erfarenhetsmässiga rekommendationer - Förarstorlek kopplat till förarplatser & fordonslayouter - Studier av trafiksystem med fordonsslag, väganvändare och trafikmiljöer

Upplägg och genomförande

Faser - Detaljplanering - Bakgrundsstudier - Forskningsverktyg & -frågor - Explorativ fas: produktkoncept & körsimulator - Ändrat fokus: intern till extern påverkan på körställningar respektive rörelsemönster - Analysverktyg för resultat Lärdomar - Svårt planera i förväg - Samarbete industri & akademi - Ansvarsfördelning - Byte av nyckelpersoner - Regelbunden uppföljning - Produktutveckling & tillämpad forskning jämfört med vetenskaplighet & grundforskning - Beroenden vid parallell utveckling av utvecklingsprocesser, koncept & metodik - Automatiserade analysverktyg

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 12 december 2016

Diarienummer 2013-02634