FFI Hållbar framtagning av kuggtransmissioner
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga tekniska högskolan - Centre for design and management of manufacturing systems |
Bidrag från Vinnova | 11 150 000 kronor |
Projektets löptid | september 2009 - juli 2012 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Hållbar produktion - FFI |
Slutrapport | 2009-04206_publikrapport_SV.pdf (pdf, 2539 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet med detta projekt är att säkerställa uthållig, konkurrenskraftig och robust tillverkning av högpresterande kugghjul i Sverige genom att behandla alla aspekter från optimering av driftegenskaper, verktygs- och komponentmaterial och ytbehandlingar till beredning och bearbetning av komponenter. Förslaget baseras på att Sverige har god materialkunskap och har god förmåga att omsätta ytrelaterade framsteg. För att säkerställa att kugghjul även fortsättningsvis kommer att tillverkas i Sverige, är det viktigt att behålla en god kompetens och att förbättra kunskapen om tillverkning av kugghjul både i industrin och vid våra tekniska universitet.
Långsiktiga effekter som förväntas
FFI Hållbar framtagning av kuggtransmissioner är en fortsättning av projekten MERA KUGG och sätthärdningsdelen i MERA OPTIMA. Kugghjul kan arbeta med mycket god verkningsgrad (>99 %) om de är konstruerade och tillverkade på ett adekvat sätt. De kommer därför alltid att användas i fordon oberoende av vilken energikälla eller vilken framdrivningsprincip som används. De industriella problem som behöver behandlas är alla relaterade till vad Sverige är duktig på. För att säkerställa att kugghjul kommer att tillverkas i Sverige även i framtiden är det viktigt att behålla kompetens och att förbättra kunskapen om kuggtillverkning både i industrin och vid de tekniska universiteten. De olika nära kopplade delprojekt, som bygger upp helheten i projektet är; effektiv behandling och beläggning av verktyg, mikrostruktur hos kuggmaterial, beredning av transmissionskomponenter, robust tillverkning av kugghjul och kuggväxlars verkningsgrad.
Upplägg och genomförande
Projektet består av fem forskningsarbetspaket representerande forskningsområden som har identifierats i de deltagande kuggtillverkande företagen som det mest väsentliga för att möta framtida utmaningar inom kuggtillverkning. Arbetspaketen är WP1 Projektsamordning och spridning, WP2 Kugghjuls drifteffektivitet WP3 Kuggmaterial, WP4 Robust konstruktion och tillverkning, WP5 Skärverktyg och WP6 Beredning.