Fashion Tech Talks
Diarienummer | |
Koordinator | PATRIKSSON COMMUNICATION AB |
Bidrag från Vinnova | 1 120 000 kronor |
Projektets löptid | december 2017 - juni 2018 |
Status | Avslutat |
Syfte och mål
Målet var att etablera konferensen som en av de viktigaste och mest intressanta inom mode och teknik samt att lyfta fram Stockholm som den mest kreativa och teknologi-drivna staden i Europa. Konferensen syftade till att samla företagsledare, forskare och innovatörer från världsledande mode- och teknikföretag, högt ansedda universitet och innovativa startups under ett och samma tak för att diskutera hur den tekniska utvecklingen ifrågasätter, förändrar och förbättrar den globala mode-industrin, för att därigenom sprida insikt och kunskap samt främja innovation inom områdena.
Resultat och förväntade effekter
Med konferensen förser vi Stockholm med en ledande internationell mötesplats för innovatörer inom områdena mode/teknik för att främja nya branschöverskidande idéer, möjligheter och samarbeten. Det har blivit realitet i år med bl.a. HoloMe x Monki och Microsoft x London College of Fashion. Konferensen landade ett PR-värdet om 14 391 257 SEK med en räckvidd på 19 734 676.
Upplägg och genomförande
Heldagskonferensen bestod av föredrag, intervjuer och paneldiskussioner på ämnena mode och teknik uppdelade i fyra segment med olika teman: Creativity, Design and Manufacturing of the Future, The Evolutions of the Fashion System, The Changing Retail Environment och Media, Marketing and Mixed Reality. Talare flögs in dagen innan konferensen för genrep och välkomstmiddag. Efter konferensen bjöd vi in till en nätverks-cocktail för talare, konferens-gäster och andra speciellt inbjudna opinionsbildare från de båda branscherna.