Digital plattform för förmedling av byggtjänster (Prototyp Badrumsrenovering)
Diarienummer | |
Koordinator | Byggo AB |
Bidrag från Vinnova | 93 977 kronor |
Projektets löptid | december 2018 - februari 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Bygginnovationen 2011-2018 |
Syfte och mål
Målet var att genomföra test med verkliga kundfall. Cirka 20 djupintervjuer har i genomförts i de olika användarkategorierna som vi har identifierat. I samarbete med byggprojektledare i ett medelstort byggföretag har offertuträkningsmjukvaran kravställts, testats och verifierats i iterationer. Systemet har också använts vid offertframtagning i skarpa kundprojekt för att verifiera det. En UX-designer har arbetat med projektet tillsammans med ett team för användarstudier för att ta fram ett lättanvänt och lättförståeligt användarflöde som nu implementeras.
Resultat och förväntade effekter
Projektet har till stor del gått planenligt. Användarstudierna blev fler och djupare än vi hoppats på, med positiv återkoppling och med värdefulla slutsatser för det fortsatta arbetet. Utvecklingen har gått enligt plan, men fokus har flyttat från integrations- och plattformsutveckling till att fördjupa användarstudierna och att implementera resultaten från dessa. Testerna med byggbolag har gått djupare vilket resulterat i att utvecklingen av offertberäkningsmjukvaran har kommit längre än planerat. Utvecklingen av avtalssigneringen har istället gjorts på ett enklare sätt.
Upplägg och genomförande
Projektet har genomförts av CEO, CTO och externa resurser; en UX-designer, två externa tjänsteleverantörer (formgivning, juridisk rådgivning) och ett externt projektteam för användarstudier och processkartläggning. En första pilotprodukt med tillhörande stödsystem (databas, autentisering och dokumentgenerering) har byggts och testas nu i ett slutet test. Även en mobilapplikation utvecklas. En kapitaliseringsplan har tagits fram för att kunna färdigställa produkten och lansera den. Utan Bygginnovationens stöd hade arbetet inte kommit så här långt.