Användarvänligt mobilitetssystem för städer

Diarienummer 2016-00394
Koordinator KUNGLIGA TEKNISKA HÖGSKOLAN - Integrated Transport Research Lab, MMK
Bidrag från Vinnova 500 000 kronor
Projektets löptid april 2016 - november 2016
Status Genomfört
Utlysning Utmaningsdriven innovation – Steg 1 initiering
Ansökningsomgång Challenge-Driven Innovation - Stage 1 Initiation 2016 (spring)

Syfte och mål

Syftet är att skapa ett utvecklingsarbete för att göra kollektivtrafiken så attraktiv att den kan konkurrera med privat biltrafik i städer. Två viktiga innovationer har stor potential; nya mobilitetstjänster samt utvecklingen av autonoma fordon. Det fortsatta projektarbetet struktureras i tre ämnen: I. Systemutformningen för transporttjänster där informations-, boknings- och betalsystem kopplas samman i sömlöst. II. Utveckling av ett användarvänligt gränssnitt. III. Design och utformning av fordon och andra fysiska komponenter i det integrerade mobilitetssystemet.

Resultat och förväntade effekter

Nya mobilitetstjänster kan göra det möjligt för resenären att hitta smartaste rutten från dörr till dörr. Det kan vara en kombination av traditionell kollektivtrafik, hyrcykel, hyrbil/bilpool, taxi och taxiliknande tjänster, delad bil och samåkning. Utan förarkostnad kan små, flexibla och bekväma förarlösa fordon som är tillgängliga vid tider och platser då efterfrågan är lägre, bli ekonomiskt försvarbara att komplettera traditionella kollektivtrafiken. Det är en förutsättning för att det nya smarta sömlösa transportsystemet utan den privata bilen ska kunna förverkligas.

Upplägg och genomförande

Projektgruppen består av forskare och aktörer från företag/intressegrupper. Stockholms stad och SLL har också deltagit. Syftet har varit att identifiera möjligheter och hinder för att förverkliga det nya mobilitetssystemet. Pågående forsknings- och utvecklingsarbete har inventerats. Scenariostudier, rollspel och workshops har genomförts. Särskild vikt har lagts vid användarens behov. Resultatet är en gemensam bild och ett ramverk för en projektplan om hur det fortsatta arbetet ska bedrivas som också inbegriper idéer för affärsmodeller och drift av mobilitetssystemet.

Externa länkar

Projektets anslagstavla och arkiv. Inbjudan krävs av projektledaren. Filmen länk öppnas/klar 2016-12-15

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.