Användardriven tjänsteinnovation för ett biloberoende, inkluderande och resurssmart avfallssystem
Diarienummer | |
Koordinator | Borås Energi och Miljö AB - Borås Energi och Miljö AB, Borås |
Bidrag från Vinnova | 3 436 744 kronor |
Projektets löptid | oktober 2015 - augusti 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet var att bidra till biloberoende, effektivare och mer inkluderande avfallssystem. Det har projektet gjort genom att olika parter i avfallssystemet, i projektet, utvecklat en djupare förståelse för hur det traditionella avfallssystemets design/utformning hindrar alla medborgare från en likvärdig tillgång till systemet. Med den utvecklade och testade prototypen visade projektet också att det går att expandera avfallssystemets ramar och komplettera det med tjänster som inte är bilberoende och som dessutom bidrar till ökad social sammanhållning i bostadsområden.
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultatet är en utvecklad och testad prototyp av tjänsten Retur-Cykeln. Testet utfördes i huvudsak i Norrby, ett område med många höga flerfamiljshus. Men testet skedde också i villaområdet Brämhult och i flerfamiljsområdena Alideberg och Östermalm i Borås. Under testet samlades över 2 ton bråte in för sortering vid Återvinningscentral och Återbruk. Mycket lite av bråten hade lämnats till återbruk utan tjänsten och risken är hög för att övrig bråte hade blivit kvar i förråd eller lämnats på andra platser än ÅVC. Tjänsten visade sig fungera lika bra i höghusområden som i villakvarter.
Upplägg och genomförande
Projektet drevs huvudsakligen i Norrby och använde sig av nätverk via Innovationsplattform Borås, men etablerade och tog kontakt även med lokala formella och informella nätverk i Norrby för att få access till användarperspektiv och för att få till ett djupgående användarperspektiv på tjänsten och dess nyttoleverans. Normkritiska innovationsmetoder användes i samverkan med processer från designtänkande och tjänstens effekt på avfallssystemet mättes av Högskolan i Borås. Stor effekt fick närvaron i Norrby och att samtliga projektparter deltog i tjänstens drift under testet.