Samband mellan körstil och åkkomfort, förbättringspotentialen inom kollektivtrafiken
Diarienummer | |
Koordinator | Kungliga tekniska högskolan - Institutionen för transporter och samhällsekonomi |
Bidrag från Vinnova | 1 000 000 kronor |
Projektets löptid | september 2007 - maj 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektet syftar till att öka kunskapsnivån om sambanden mellan i första hand tåg- och bussförares körstil och åkkomfort samt åksjuka, i andra även hus dessa påverkas av olika fordonskonstruktioner och ban- och vägutformning. Ett konkret mål är att ge underlag för den nya bussförarutbildning som nu tas fram i Sverige: Hur kan komfortabel körning kombineras med energisnål körning?
Långsiktiga effekter som förväntas
Resultaten från projektet kommer att användas i den nya förarutbildning som nu tas fram. Det kommer även att ge kollektivtrafikplanerare ökad förståelse för hur attraktiviteten, i form av åkkomfort, kan påverkas genom planeringsåtgärder.
Upplägg och genomförande
Intervjuer med trafikanter och personal. Framtagning av mått och metodik. Uppmätning av typiska åkkomfortvärden. Framtagande och prov med tekniskt hjälpmedel för förare. utarbetande av rekommendationer.