EDOC tillämpat på Thermal Management

Diarienummer 2010-01258
Koordinator SAAB Aktiebolag - Saab Aerosystems
Bidrag från Vinnova 1 415 000 kronor
Projektets löptid juli 2011 - januari 2013
Status Avslutat

Syfte och mål

Projektet är inriktat på simulering, analys och optimering av framtidens ECS system i militära och civila flygplan. För att mögliggöra detta har egna simulationskomponenter/bibliotek utvecklats med hänsyn på snabbt exekveringstid. Resultatet är simuleringsmodeller av kylsystem som exekveras c:a 300 ggr snabbare än realtid och därmed möjliggör optimering av systemen. För att analysera modellen med hänsyn till de komplexa kopplingarna med andra flygplansystem och olika kravfall, har multidisciplinära analysverktyg tagits fram.

Resultat och förväntade effekter

Resultatet är simuleringsmodeller av kylsystem som exekveras c:a 300 ggr snabbare än realtid och flexibelt användbara analys- och simulationsverktyg som effektiviserar och fördjupa simuleringens analys. Genom extensiv användning av XML i de verktyg och den modulära verktygsarkitekturen (OOP implementation), såväl multilateral samarbete som kopplingar med andra verktyg och simulationsprogram möjliggjorts och effektiviserats.

Upplägg och genomförande

Projektet har varit riktat mot en basarkitektur liknande de ´More/All Elecrical Aircraft´ koncepten i Clean Sky SGO och CRESCENDO. Analysverktyg har tagits fram efter behov och under projektet uppstod behov av en (generiskt) motormodell, som utvecklades på samma ´arkitektur´ så att den går att använda i andra projekt.

Texten på denna sida har projektgruppen själv formulerat och innehållet är ej granskat av våra redaktörer.