Consupedia - värderingsstyrd konsumtion för ökad rättvisa, bättre miljö och förbättrad hälsa
Diarienummer | |
Koordinator | Consupedia AB - Consupedia |
Bidrag från Vinnova | 3 000 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2018 - april 2019 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Consupedia har byggt ett Wikipedia för konsumenten. En webb- och mobilapplikation som på ett ögonblick ger information om alla dagligvaror på marknaden. Ett unikt beslutsstöd för värderingsstyrd konsumtion. Över 170 000 livsmedelsprodukter finns analyserade och kategoriserade i databasen och djupgående information är både lättillgänglig och lättbegriplig. Vår tjänst används idag av kommuner, skolor, restauranger och privatpersoner, dock fortfarande som BETA-version.
Långsiktiga effekter som förväntas
Vi har lyckats med att tillhandahålla information för att öka konsumentens möjligheter att genom sitt konsumtionsval bidra till önskad utveckling. Consupedia kommer aldrig att bli färdigt utan befinner sig ständigt i en fas av utveckling och förbättring, dock är förmågan att leda en konsument mot en värderingsstyrd konsumtion idag mycket stor och målen för utvecklingen av tjänsten har uppfyllts och passerats. Stort intresse har visats för tjänsten och vi ser stora möjligheter till att styra samhällets konsumtion mot en hållbar framtid.
Upplägg och genomförande
Vi har använt oss av digitala verktyg för att kommunicera över långa avstånd då gruppen är utspridd över landet. Det har visat sig fungera bra men kanske borde vi ha setts oftare för att svetsa samman gruppen mer. Riskanalysen borde i efterhand ha koncentrerat sig mer på att analysera och hitta motstridiga intressen och i mindre grad fokusera på kritisk massa och svårighetsgraden på tech-lösningarna. Efter färdigställande av tjänsten har vi till största del blivit hyllade men även mött motstånd från vissa intressenter där information som ökar transparensen är inte alltid välkommen.