AVATAR - Advanced Automotive Aircharge Integration
Diarienummer | |
Koordinator | Volvo Personvagnar Aktiebolag - Avd 97000 |
Bidrag från Vinnova | 3 604 500 kronor |
Projektets löptid | januari 2016 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Slutrapport | 2015-04858sv.pdf (pdf, 389 kB) |
Syfte och mål
Volvo Car Corporation och Linköpings Universitet har genomfört projektet ”AVATAR” (Advanced Automotive Air-charge integration). Ett samarbete med studentprojekt, M.Sc exjobb, doktorandarbete och forskning. Förbränningsmotorer får allt mer avancerade luft- och turbo-system (eng: ”air-charge syst.”), för att möta prestanda, emissions och CO2-krav. De integreras i elektrifierade drivlinor, med nya krav på system-egenskaper och reglering. AVATAR har tittat på framtida koncept och utvecklat modeller och styrsystems-mjukvara för luft, EGR och turbo-reglering.
Resultat och förväntade effekter
Modellbaserade reglerstrategier har utvecklats för lågtrycks-EGR, elektrisk kompressor, olinjära flödes-aktuatorer och turbo-system. Resultat har presenterats som publicerade konferensartiklar och i tekniska rapporter. Modeller för delsystem har integrerats i simuleringsmiljö för konceptstudier och virtuell testning. Algoritmer har implementerats i motorstyrsystem och integrerats i plattformsmjukvara för VCCs framtida drivlinor. Projektet har bidragit till ny kunskap om systemegenskaper som fortsatt kommer kunna användas i framtida utveecklingsprojekt.
Upplägg och genomförande
AVATAR har använt modellbaserad design för utveckling av motorstyrsystem. Test och mätdata från motorrigg har använts för modellering. Modellerna har sedan integrerats i en simuleringsmiljö för virtuell utveckling. Konceptframtagning och funktioner har kunnat utvärderas virtuellt innan implementering i ett önskat motorstyrsystem. Efterföljande koncept-test i motorrigg har visat på nyttan av modellbaserad utveckling, som typiskt ger en fungerande första-implementering av mjukvaran och även en ökad förståelse för observerade systemeffekter.