Att leda och lära av innovativa individer
Diarienummer | |
Koordinator | Linköpings universitet - Institutionen för ekonomisk och industriell utveckling |
Bidrag från Vinnova | 4 300 000 kronor |
Projektets löptid | april 2007 - september 2011 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Att leda och lära av innovativa individerProjektet inriktar sig på de för företagens konkurrenskraft viktiga innovativa individerna, som försummats i produktutvecklingsforskningen om processer, strukturer och team. Projektet avser att öka kunskap om och ge goda exempel på hur fou-ledningen kan integrera, skydda och få utväxling på dessa innovatörer i resurssnåla organisationer. Särskilt intresse ägnas metoder att uppmuntra kvinnliga innovatörer och stärka deras patentaktivitet. Patentavdelningarnas nya roll som aktiv part i innovationsprocessen lyfts särskilt fram.
Långsiktiga effekter som förväntas
Insikter, exempel, föredömen och metoder sprids via branschföreningar, industritidskrifter och utbildningsarrangörer, genom grundutbildning och LIUs ledningsprogram för avancerad projektledarutbildning.
Upplägg och genomförande
Utifrån tidigare studier inom Sandvik och Scania ska projektet studera innovatörer på SCA Personal Care och därefter också Ericsson. Intervjuer med innovatörer identifierade på basis av intern patentstatistik, med patentingenjörer, kollegor och chefer bildar bas för företagsövergripande seminarier där olika arbetssätt kan jämföras och spridas. Projektet eftersträvar också sampublicering universitets-/företagsforskare, till exempel gemensamma konferenspapers, för att precisera, sprida och förädla resultat och idéer