Sveriges Röster
Diarienummer | |
Koordinator | FÖRENINGEN FANZINGO |
Bidrag från Vinnova | 3 699 764 kronor |
Projektets löptid | oktober 2015 - december 2018 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Normkritisk innovation |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets syfte har varit att starta normkritiska innovationsprocesser med unga i gräsrotsorganisationer (i förort och landsort) och public service medarbetare för att skapa ett mer inkluderande public service (PS). Målet har varit att starta lokala medielabb och genomföra möten med dessa två målgrupper samt utveckla metoder och verktyg för att producera produktioner med normkritiska perspektiv. Sammanlagt har 60-tal möten genomförts och tre konkreta metoder arbetats fram. Idag finns det fem av sex aktiva lokala medielabb i fyra regioner.
Långsiktiga effekter som förväntas
Gräsrotsorganisationer har samordnat sig i ett nationellt nätverk och agerat för att påverka PS i en mer inkluderande riktning. Över 500 unga har deltagit i aktiviteterna, 250 produktioner har publicerats i sociala och traditionella medier och nått ut till en halv miljon personer. Projektet har visat hur PS kan bli mer medskapande genom samproduktionen #jagröstar. Denna innovation är ett tydligt exempel på att resultatet kan bli bättre om man producerar på nya sätt med nya målgrupper. Projektet har speglat PS möjligheter och utmaningar i att skapa en mer inkluderande kultur.
Upplägg och genomförande
Generellt har vi följt planen och upplägget för projektet där år 1 hade fokus på nätverksbyggande, år 2 på möten mellan målgrupperna och år 3 på en plattform för publicering av normkreativa medieproduktioner. En del i upplägget för projektet har ändrats under projektets gång, t ex uppkomsten och etablerandet av de lokala medielabben som inte blev lika schematiskt som vi tänkt oss. Detta hängde också ihop med att vi beslutade att inte gå vidare med de "innovationstävlingar" som vi planerat. Framöver avser båda parterna att arbeta vidare med att hitta nya normkritiska samarbetsformer.