Spelifiering i industrin för ökat engagemang
Diarienummer | |
Koordinator | SICS Swedish ICT Västerås AB |
Bidrag från Vinnova | 2 500 000 kronor |
Projektets löptid | mars 2016 - december 2016 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Gamification är en process dar designelement från spel placeras i en annan domän for att skapa engagemang. Denna pilot kommer att visa hur Gamification kan tillampas inom industrin. Varför skulle det vara intressant? - För att få nästa generation människor att vilja arbeta i industrin. - För att utnyttja den kompetens och erfarenhet nästa generation har. - För att andra det som idag kallas industrins room of boredom till en plats dar människor vill arbeta. Piloten har strävat efter att na det uppsatta målet och levererat fem prototyper som uppfyller uppsatt mål.
Långsiktiga effekter som förväntas
Fem prototyper, med mål att: - För att få nästa generation människor att vilja arbeta i industrin. - För att utnyttja den kompetens och erfarenhet nästa generation har. - För att andra det som idag kallas industrins room of boredom till en plats dar människor vill arbeta. Dessutom kommer delar av prototypen produktifieras, projektet dessutom har lett till nya samarbeten och nya leverantörer till industrin.
Upplägg och genomförande
Prototyperna visar hur designelement från spel och speltänk har använts för att skapa mer engagerande lösningar av ett antal industriella problem. Projektet har resulterat i utveckling av nya produkter, nya leverantörer av teknik till industri och nya samarbeten. Projektet består av 3 huvudaktörer som var och en är ansvarig för varsitt arbetspaket med samma mål: - SICS har ansvarat för användarstudier och levererat 3 prototyper. - ABB har tagit fram en Gamifierad lösning för kompetensöverföring. - CGM har Gamifierat produkten Operator Activity Cloud.