Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Våra e-tjänster för ansökningar, projekt och bedömningar stänger torsdagen den 19 september kl 16.30 för systemuppdateringar. De beräknas öppna igen senast fredagen den 20 september kl 8.00.

Identifiering och prediktering av skador med långtidskonsekvenser

Diarienummer
Koordinator Autoliv Development Aktiebolag - Autoliv Research
Bidrag från Vinnova 5 467 420 kronor
Projektets löptid oktober 2017 - december 2020
Status Avslutat
Utlysning Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI
Slutrapport 2017-03070eng.pdf (pdf, 4196 kB)

Viktiga resultat som projektet gav

Syftet med projektet var att utveckla metoder och verktyg för att utvärdera risken för skador med långtidskonsekvenser på huvud och övre extremiteter vid islag. Kunskap om vilka olyckor som resulterar i invalidiserande skador har genererats. Både mekaniska och virtuella verktyg och metoder har tillsammans med kunskapen om olyckskonfigurationer utvecklats och använts till att utvärdera cykelhjälmar och olika luftkuddekoncept. Kunskapen har spridits genom ”workshops, publikationer och konferensdeltagande.

Långsiktiga effekter som förväntas

Skador med långtidskonsekvenser orsakar mycket mänskligt lidande och kostar samhället mycket pengar. För att möjliggöra utveckling av skyddssystem som avsevärt kan reducera antalet skador med långtidskonsekvenser i framtidens bil- och cykelolyckor har kunskap genererats, metoder och verktyg utvecklats. En mekanisk och virtuell provmetod för utvärdering av övre extremitetsskaderisk har utvecklats. Dessutom har humanmodellen SAFER HBM vidareutvecklats genom en förbättrad huvudmodell och övre extremitetsmodeller.

Upplägg och genomförande

Projektet har varit ett samarbete mellan akademi och industri. Den akademiska parten har tillsammans med de industriella gjort verktygs- och metodutveckling. Arbetet hos den akademiska parten har i stor utsträckning utförts utav en ”post doc”, en doktorand och genom handledning av examensarbeten. De industriella parterna har använt verktygen och metoderna för att utvärdera funktionen hos existerande skyddsystem och även nya skyddssystemsconcept.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 6 oktober 2021

Diarienummer 2017-03070