Identifiering och prediktering av skador med långtidskonsekvenser
Diarienummer | |
Koordinator | Autoliv Development Aktiebolag - Autoliv Research |
Bidrag från Vinnova | 5 467 420 kronor |
Projektets löptid | oktober 2017 - december 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI |
Ansökningsomgång | Trafiksäkerhet och automatiserade fordon - FFI - 2017-06-13 |
Slutrapport | 2017-03070eng.pdf (pdf, 4196 kB) |
Viktiga resultat som projektet gav
Syftet med projektet var att utveckla metoder och verktyg för att utvärdera risken för skador med långtidskonsekvenser på huvud och övre extremiteter vid islag. Kunskap om vilka olyckor som resulterar i invalidiserande skador har genererats. Både mekaniska och virtuella verktyg och metoder har tillsammans med kunskapen om olyckskonfigurationer utvecklats och använts till att utvärdera cykelhjälmar och olika luftkuddekoncept. Kunskapen har spridits genom ”workshops, publikationer och konferensdeltagande.
Långsiktiga effekter som förväntas
Skador med långtidskonsekvenser orsakar mycket mänskligt lidande och kostar samhället mycket pengar. För att möjliggöra utveckling av skyddssystem som avsevärt kan reducera antalet skador med långtidskonsekvenser i framtidens bil- och cykelolyckor har kunskap genererats, metoder och verktyg utvecklats. En mekanisk och virtuell provmetod för utvärdering av övre extremitetsskaderisk har utvecklats. Dessutom har humanmodellen SAFER HBM vidareutvecklats genom en förbättrad huvudmodell och övre extremitetsmodeller.
Upplägg och genomförande
Projektet har varit ett samarbete mellan akademi och industri. Den akademiska parten har tillsammans med de industriella gjort verktygs- och metodutveckling. Arbetet hos den akademiska parten har i stor utsträckning utförts utav en ”post doc”, en doktorand och genom handledning av examensarbeten. De industriella parterna har använt verktygen och metoderna för att utvärdera funktionen hos existerande skyddsystem och även nya skyddssystemsconcept.