Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Fullelektrisk godsdistribution med optimerat laddsystem

Diarienummer
Koordinator Sustainable Innovation i Sverige AB
Bidrag från Vinnova 7 919 944 kronor
Projektets löptid november 2016 - juni 2021
Status Avslutat
Utlysning Effektiva och uppkopplade transportsystem - FFI
Slutrapport 2016-02552sv.pdf (pdf, 3622 kB)

Syfte och mål

Detta projekt adresserar de tekniska och praktiska utmaningar som ställs vid en övergång till helt elektrifierad godsdistribution med lastbil. Projektet utgår från DHL’s godsterminaler i Malmö samt Mariestad/Tibro som living lab, med fokus på automatisk laddning. Projektet har fyra mätbara mål: - Energiförbrukningen reduceras med 70 %. - Driftsnetto för fordonen ska motsvara driftsnetto för dieseldrivna. - Systemet automatisk laddning ska klara DHLs dagliga produktion. - Kostnaden för en laddplats ska kunna understiga 2000 SEK/kW laddeffekt vid volymproduktion.

Resultat och förväntade effekter

Projektets huvudsakliga resultat är en demonstration som pågått under ett år med fullelektriska distributionsfordon och automatiserad laddning i drift inom DHLs produktion. Därutöver har övriga projektmål uppnåtts genom 70% energieffektivisering, driftnetto för fordonen motsvarande eller under diesel, systemlösningen med automatiserad laddning i DHLs dagliga produktion under 1 år samt visad kostnad för systemlösningen med automatisk statisk laddning baserad på markbunden konduktiv elväg under 2000 SEK / kW i investering vid storskalig produktion.

Upplägg och genomförande

Projektets genomförande är sektorsöverskridande och består i huvudsak av en planeringsfas, fordonsanpassningar, verifiering av automatiserad laddlösning, integration av dessa samt genomförande av living lab under ett år under vilket data insamlats (även extern) och analyserats. Mätdata, GPS-loggar och analys av dessa har använts för att beräkna energi och effektbehov samt verkningsgrader. Verifiering av ekonomiska nyckeltal har skett genom jämförelser med diesel som referens dels under ett års drift dels genom kostnad per operativ timme.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 27 december 2021

Diarienummer 2016-02552

Statistik för sidan