ESPRESSO
Diarienummer | |
Koordinator | Scania CV Aktiebolag |
Bidrag från Vinnova | 5 150 169 kronor |
Projektets löptid | mars 2012 - september 2016 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Elektronik, mjukvara och kommunikation - FFI |
Ansökningsomgång | FFI - Fordonsutveckling 2011-12-21 |
Viktiga resultat som projektet gav
Målet har varit att föreslå en metod och verktyg för kravnedbrytning för säkerhetskritiska funktioner i elsystemet. Dessutom ska metoden uppfylla ISO26262 och bidra till mer effektiv utveckling. Projektmålen har uppfyllts till mycket hög grad. Både metod samt principer för och prototyper till verktyg har tagits fram. Kunskapen har beskrivits i artiklar och doktorsavhandling. Kunskapen har dessutom spridits till svensk industri genom presentationer i nationella konferenser, och inte minst genom direkt påverkan på de nya metoder som nu utvecklas på Scania.
Långsiktiga effekter som förväntas
Sammantaget har projektet varit mycket lyckat på så sätt att projektmålen har uppnåtts och att forskningsresultaten dessutom fått en stor påverkan på Scanias kommande metoder och verktyg. Detta kommer att starkt bidra till Scanias förmåga att effektivt bygga framtida alltmer digitaliserade produkter såsom autonoma fordon. Detta bidrar vidare positivt till Scanias konkurrenskraft globalt men också position inom VW-gruppen. Projektets resultat har dessutom påverkat innehåll i relaterade MSc- och PhD-kurser på KTH.
Upplägg och genomförande
Projektet har formaliserat kravnedbrytning samt fokuserat på agil och lean utveckling. Huvudleverabeln är en kontraktsbaserad metod för kravnedbrytning. Studerade aspekter är: formalisering av ansvarsfördelning mellan underleverantör och OEM; representation av kravnedbrytning visuellt med grafer; safety integrity level i samband med kontrakten; formalisering av mjukvaruarkitekturer; verktygsstöd för leant och agilt arbetssätt. Metoden har tillsammans med ingenjörer applicerats på ett flertal delar av Scanias elsystems.