Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Drive Sweden Policy Lab 2021/22

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - Mobility & systems
Bidrag från Vinnova 1 684 121 kronor
Projektets löptid februari 2021 - augusti 2022
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden

Syfte och mål

Tre olika case undersöktes inom Drive Sweden Policy Lab 2021/22: Lyfta fram ett enklare och modernare skattesystem för delningsekonomin (case 1) och potentialen av kamerabevakning inom kollektivtrafik med buss- och trafikkameror (case 2 och 3). Inom ramen av projektet har medverkande aktörer identifierat och diskuterat möjliga hinder ur ett policyperspektiv. Inom case 2 och 3 demonstrerades flera användningsfall i Barkarby/Järfälla kommun med bussar i linjetrafik för datainsamling och analys.

Resultat och förväntade effekter

Policylabbet om case 1 ökade kunskapen om hantering av beskattning av privat bildelning och utreda och konkretisera behov av utveckling av regelverken. Projektparterna i case 2/3 identifierade och demonstrerade flera användningsfall i Barkarby /Järfälla kommun som kan tillämpas redan idag och diskuterade vilka områden har ytterligare potential. Demonstration av flera användningsfall öppnade upp för att få information om monitorerings- och hanteringsmöjligheter genom kamerabevakning i kollektivtrafiken.

Upplägg och genomförande

Genom Drive Sweden Policy Lab 2021/22 utforskades möjligheter och hinder avseende kameraövervakning i kollektivtrafik för att öka trafiksäkerheten för allmänheten och verka för bättre användning av data för ett mer hållbart, effektivare och uppkopplat samhälle. I Barkarby har vi demonstrerat flera användningsfall med bussar i stadsmiljö. Policy labbets arbete har spridits i flera slutrapporter, debattartiklar och presentationer. Inom case 1 har även genomförts en analys och en remiss till regeringens promemoria om schablonavdrag.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 20 oktober 2022

Diarienummer 2021-01025

Statistik för sidan