BeeScanning 2.0
Diarienummer | |
Koordinator | Fribi Holding AB |
Bidrag från Vinnova | 900 000 kronor |
Projektets löptid | maj 2019 - maj 2020 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Innovativa Startups |
Ansökningsomgång | Innovativa startups steg 2 - våren 2019 |
Syfte och mål
Internationell marknadsföring av appen BeeScanning genom föreläsningar, deltagande i mässor och riktade kampanjer i sociala medier. B2B, utvecklas genom fortsättningsprojektet The Swarm. Appens funktioner; ny struktur och logik för användaren samt hanteras nu helt via molnet för obegränsad skalbarhet och global access. AI-utvecklingen. förbättrade modeller, utökade dataset både för objektidentifiering (bi med varroa) och för crowd-analyser (räkning av bin). Kan analysera videosekvenser. 2019 samlades videosekvenser, forskning pågår. Patentansökan har lämnats.
Resultat och förväntade effekter
Med lansering av version 2.0 maj 2020 har vi nått en stabil användarvänlig utvecklingsbar produkt och obegränsat skalbar plattform för infrastrukturen. Legala aspekter och IP har lösts. Vi kan flytta fokus till marketing och ny utveckling. Nya användare från hela världen/d ca 50-150 . Databasen av 45 000 bilder ökar med 500/dygn. Antalet scannade bin ca 70 000/d och hittade parasiter 2 000/d Vi erbjuder appen gratis för analys av varroa och lanserar under säsongen prenumeration på betalfunktioner.
Upplägg och genomförande
Projektet drivs med ett kärnteam och flera externa internationella team som utför specifika uppgifter. Kommunikation via digitala verktyg. App-utveckling i Indien och internationell referensgrupp. AI-utveckling i samarbete med Örebro Universitet, Fältinsamling i egen biodling. Manuell bildgranskning via studentgrupp Taggerteam och online. Marknadsföring inhouse. Vetenskapligt samarbete genom rådgivande grupp.