Additiv tillverkning av högtemperaturmaterial och utvärdering av svetsbarhet
Diarienummer | |
Koordinator | GKN AEROSPACE SWEDEN AB |
Bidrag från Vinnova | 2 830 001 kronor |
Projektets löptid | november 2017 - december 2019 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Nationella flygtekniska forsknings programmet 7 |
Ansökningsomgång | NFFP7: Forskningsprojekt inom flygteknik |
Syfte och mål
Målet med projektet var att studera svetsbarheten hos legering 718 tillverkat genom SLM-metoden (L-PBF-718) samt inverkan av olika typer värmebehandling såsom exempelvis varmisostatisk pressning (HIP). Svetsbarheten för SLM-tillverkat 718 ska även jämföras mot andra materialformer som exempelvis plåtmaterial för att erhålla referensvärden mot redan kända materialformer. Mikrostrukturen ska studeras ingående med hjälp utav ljusoptiska och elektronmikroskop.
Resultat och förväntade effekter
L-PBF-718 i alla tillstånd visat sig vara mer sprickbenägen i jämförelse med 718 plåt men L-PBF-718 i HIP:at tillstånd är det mest sprickbenägna på grund av den större kornstorleken. Dessutom så var L-PBF-718 i HIP:at tillstånd mindre duktilt. Legeringen 718s mikrostruktur innehåller utskiljningar som niobkarbid, titannitrid och den lågsmältande lavesfasen i de interdendritiska områdena och längs korngränserna. Orsaken till varmsprickorna var relaterat till återuppsmältning av dessa sekundära faser som fanns närvarande i materialet.
Upplägg och genomförande
Projektet har följts upp regelbundet via möten och kontroll av utförda leverabler. Den vetenskapliga sidan har först och främst utvärderats genom publicering av resultat vid konferenser och i vetenskapliga tidskrifter, vilka i slutänden lett till att datum (2020-04-02) för disputation för den i projektet anställda doktoranden (Tahira Raza) kunnat spikas. Forskningen har lett till en doktorsavhandling och sex stycken publicerade artiklar i vetenskapliga tidskrifter samt konferensbidrag vid internationella konferenser.