Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Självkörande fordon på landsbygd - Möjligheter till bättre tillgänglighet och utmaningar

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobilitet och System, Göteborg
Bidrag från Vinnova 1 559 000 kronor
Projektets löptid januari 2020 - mars 2021
Status Avslutat
Utlysning Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden
Ansökningsomgång Innovationer för ett digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods

Syfte och mål

Hur skulle autonoma fordon kunna användas inom kollektivtrafiken på landsbygden? Genom intervjuer, workshops och en RFI (request for information, ett första steg mot upphandling) har vi undersökt frågan utifrån fyra konkreta områden i Sverige - Lund, Gotland, Eskilstuna och Skellefteå - och fyra teman - behov, teknik & infrastruktur, samhällsnytta samt roller och ansvar.

Resultat och förväntade effekter

Behov: Autonoma fordon skulle dels ge tätare turer men också möjliggöra pendling med kollektivtrafik från städerna till de nya arbetsplatserna på landsbygden. Teknik & infrastruktur: Ny sorters fordon och upprustade hållplatser är efterfrågade medan inga behov av mer digital infrastruktur observerats. Samhällsnytta: Investeringen tas hem genom att stomlinjerna blir mer attraktiva när rutten tar raka vägen. Roller & ansvar: Chaufförens arbetsuppgifter kommer behöva lösas på nya sätt och ansvaret för ersättningstrafik när tekniken inte levererar behöver lösas.

Upplägg och genomförande

Vi har utgått från en definition av landsbygd utifrån individens mobilitetsmöjligheter, istället för demografiska eller geografiska definitioner - den som har 5 till 30 minuter restid till närmaste tätort om 3000 invånare befinner sig på landsbygden. En konsekvens är att den som åker buss bor på landsbygden medan den bilburne ner för vägen kan bo i tätorten.

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 28 maj 2021

Diarienummer 2019-05085

Statistik för sidan