Självkörande fordon på landsbygd - Möjligheter till bättre tillgänglighet och utmaningar
Diarienummer | |
Koordinator | RISE Research Institutes of Sweden AB - RISE Mobilitet och System, Göteborg |
Bidrag från Vinnova | 1 559 000 kronor |
Projektets löptid | januari 2020 - mars 2021 |
Status | Avslutat |
Utlysning | Strategiska innovationsprogrammet Drive Sweden |
Ansökningsomgång | Innovationer för ett digitaliserat och automatiserat transportsystem för människor och gods |
Viktiga resultat som projektet gav
Hur skulle autonoma fordon kunna användas inom kollektivtrafiken på landsbygden? Genom intervjuer, workshops och en RFI (request for information, ett första steg mot upphandling) har vi undersökt frågan utifrån fyra konkreta områden i Sverige - Lund, Gotland, Eskilstuna och Skellefteå - och fyra teman - behov, teknik & infrastruktur, samhällsnytta samt roller och ansvar.
Långsiktiga effekter som förväntas
Behov: Autonoma fordon skulle dels ge tätare turer men också möjliggöra pendling med kollektivtrafik från städerna till de nya arbetsplatserna på landsbygden. Teknik & infrastruktur: Ny sorters fordon och upprustade hållplatser är efterfrågade medan inga behov av mer digital infrastruktur observerats. Samhällsnytta: Investeringen tas hem genom att stomlinjerna blir mer attraktiva när rutten tar raka vägen. Roller & ansvar: Chaufförens arbetsuppgifter kommer behöva lösas på nya sätt och ansvaret för ersättningstrafik när tekniken inte levererar behöver lösas.
Upplägg och genomförande
Vi har utgått från en definition av landsbygd utifrån individens mobilitetsmöjligheter, istället för demografiska eller geografiska definitioner - den som har 5 till 30 minuter restid till närmaste tätort om 3000 invånare befinner sig på landsbygden. En konsekvens är att den som åker buss bor på landsbygden medan den bilburne ner för vägen kan bo i tätorten.