Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Simlabbet

Diarienummer
Koordinator INSAMLINGSSTIFTELSEN GIRLS IN SPORT - Girls in Sport
Bidrag från Vinnova 656 808 kronor
Projektets löptid juni 2018 - september 2019
Status Avslutat
Utlysning Normkritisk innovation
Ansökningsomgång Normkritiska innovationsprojekt

Syfte och mål

Projektet erbjöd en simskola med teckenspråk, tecken som stöd och bildstöd för barn med hörselnedsättning och döva. Vi utbildade kvinnor med teckenspråkskompetens / tecken som stödkompetens och höll ledarskapsutbildning. Mål 1: Vi gav barn med hörselnedsättning en inkluderade start inom idrott genom en simskola som kommunicerade med teckenspråk, tecken som stöd, tal och bildstöd. Mål 2: Vi verkade för ett jämställt ledarskap och normbrytande ledarskap genom att utbilda kvinnor med teckenspråkskompetens till simlärare. Mål 3: Ett bildstöd har producerats för simskolan.

Resultat och förväntade effekter

Totalt hölls nio simkurser med 5-9 barn i varje kurs. Fyra kvinnor och en man påbörjade simlärarutbildningen varav fyra fullföljde hela utbildningen. Ett nytt bildstöd-material har illustrerats och testats. Kunskap har spridits om projektet genom sociala media kanaler Instagram och Facebook "Simlabbet" samt genom HRFs medlemstidning Auris samt även genom traditionell media tv via TV 4- Nyhetsmorgon samt tidningar som Västerbottens Kuriren, Umeå Tidningen, radio P4 Västerbotten.

Upplägg och genomförande

Först rekryterades personer till simlärarutbildningen, då det är en liten grupp med intresse för simning och med teckenspråkskompetens utökades sökningen och egen hörselnedsättning samt ung ålder var meriterande men inte ett krav. Simlärarutbildning var värdefull för pedagogik och säkerhet, ledarskapsutbildningen var en god plats för reflektion och självkännedom. Simskolan nådde ut till barn i behov av teckenspråkig undervisning genom hörselspår-skola och förskola. Utvärderingen visade hög nöjdhet hos barn och föräldrar.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 15 maj 2018

Diarienummer 2018-01691

Statistik för sidan