Du har inte javascript påslaget. Det innebär att många funktioner inte fungerar. För mer information om Vinnova, ta kontakt med oss.

Projekt Digital Effektkedja

Diarienummer
Koordinator RISE Research Institutes of Sweden AB - Rise ICT
Bidrag från Vinnova 1 571 600 kronor
Projektets löptid november 2018 - oktober 2019
Status Avslutat
Utlysning Innovationsledning och organisering – nyttiggörande av kunskap för ökad innovationsförmåga

Syfte och mål

Projektets syfte var att stärka skolhuvudmännen i deras systematiska kvalitetsarbete genom att främja användningen av en metod hämtad från utvärderingsforskningen, kallat effektkedja (eller verksamhetslogik). Målet var att utveckla ett webbaserat verktyg som visualiserar arbetet, gör det möjligt att dela, jämföra och bearbeta sina effektkedjor vilket i sin tur kommer att öka förutsättningarna för fler skolhuvudmän att arbeta med effektkedjor i olika delar av sin verksamhet.

Resultat och förväntade effekter

Det förväntade resultatet var att utveckla ett webbaserat verktyg för att kunna visualisera, dela och uppdatera sina effektkedjor, vilket har uppnåtts. Vidare skulle stödmaterial att använda det webbaserade verktyget tas fram liksom stöd för att arbeta med konceptet effektkedjor. En film (tutorial) för att hur verktyget fungerar är producerad, liksom en artikel som beskriver hur och varför man bör arbeta med effektkedjor i sin verksamhet. Vidare finns ett processtöd i form av en bildpresentation (PowerPoint) som steg för steg guidar genom processen att ta fram en effektkedja.

Upplägg och genomförande

Den tekniska utvecklingen av verktyget har genomförts iterativt där inledande workshops hölls med skolhuvudmännen. Vidare har de testat verktyget och gett återkoppling till de tekniska utvecklarna. Stödmaterialet har utformats tillsammans med SKL som nu också kommer att lansera webbverktyget inom ramen för sitt stöd till skolhuvudmän i att arbeta med den nationella handlingsplanen för skolans digitalisering.

Externa länkar

Texten på den här sidan har projektgruppen själv formulerat. Innehållet är inte granskat av våra redaktörer.

Senast uppdaterad 24 januari 2020

Diarienummer 2018-02951

Statistik för sidan