Integrerad vätskekylning för elfordon
Diarienummer | |
Koordinator | APR TECHNOLOGIES AB - APR TECHNOLOGIES AB, Enköping |
Bidrag från Vinnova | 177 500 kronor |
Projektets löptid | mars 2017 - juli 2017 |
Status | Avslutat |
Viktiga resultat som projektet gav
Projektets mål var att genom design och simuleringsarbete utreda möjligheterna för dielektriskt batterikylsystem med användning av teknologi från APRtec. Volvo kommer vara extern kravställare och utvärdera tekniken. Utöver diskussioner med Volvo har företaget även upprättat kontakt med nyckelpersoner inom NEVS, Scania och Northvolt. Speciellt Northvolt har varit hjälpsamma med information och uttryckte extra starkt intresse för tekniken. En konceptdesign med simuleringsmodell, baserat på inhämtad kravspecifikation, är framtagen.
Långsiktiga effekter som förväntas
En konceptdesign för APRtec-kylning av battericellerna med dielektrisk vätska är framtagen. Denna design erbjuder en mycket hög eller maximal packningstäthet för battericellerna eftersom inga rör eller ”cold-plates” används såsom vid vatten-/glykolkylning. Simuleringsresultaten visar att konceptdesignen stödjer snabbladdning upp till 5C med en total vätskemassa på mindre än 5% av battericellernas massa. I motsats till vatten/glyol behövs inga rör eller cold-plates och totalmassan torde bli mycket attraktiv.
Upplägg och genomförande
Upplägget var att inhämta kravställning och information från i första hand Volvo fast det utökades till att även inkludera NEVS, Scania och Northvolt. Aktörerna var öppna fast i viss mån begränsade av sekretessavtal med underleverantörer. Aktörerna är mycket fokuserade på säkerhet hos batterisystemen. Detta har en mycket större betydelse än termisk design. Vidare utvecklingsarbete måste fokusera på att kylsystemdesignen skall uppfylla säkerhetskraven som ställs på batterisystem i elfordon. Kravbilden är relativt komplex.